„O!SWÓJ” 2.0. Zapraszamy jesienią!

O!SWÓJ to projekt dla nauczycieli oraz uczniów ze szkół ponadpodstawowych. Jego częścią są warsztaty przeznaczone dla pedagogów, polonistów, wychowawców oraz wszystkich, którzy chcą poznać podstawowe techniki teatralne i zastosować je w pracy w szkole.

O!SWÓJ to projekt warszawskiego Teatru 21 i Fundacji Win-Win skierowany do warszawskich szkół, dla których ważna jest idea tolerancji, otwartości i równości. Program powstał we współpracy z Instytutem Teatralnym im. Zb. Raszewskiego, Teatrem Powszechnym i Stołecznym Centrum Edukacji Kulturalnej.

O!SWÓJ to program kompleksowy. Składa się on z bezpłatnego cyklu warsztatów dla nauczycieli prowadzonych przez artystów i pedagogów teatru, a także prezentacji spektakli Teatru 21 dla warszawskiej młodzieży ze szkół ponadpodstawowych. Projekt przygotowano z myślą o pedagogach, którzy chcą poznać podstawowe techniki teatralne i zastosować je następnie w pracy z grupą. Jeżeli szukasz interesujących propozycji teatralnych, które uzupełnią program szkolny o aspekty dotyczące integracji społecznej, to zgłoś się do nas!

O!SWÓJ opracowano specjalnie z myślą o wprowadzaniu tematu inności oraz niepełnosprawności do edukacyjnych programów szkół. Misją projektu jest stwarzanie możliwości spotkania uczestników z grupami na co dzień izolowanymi oraz wspieranie rozwoju nauczycieli, którzy chcą kształtować w swoich uczniach postawę społecznego zaangażowania oraz otwartości na drugiego człowieka.

W trakcie trwania projektu nauczyciele zobowiązani są do zorganizowania wyjścia klasy (jednej lub więcej klas z danego rocznika) na spektakl Teatru 21. Projekt odbywa się dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz urzędu miasta stołecznego Warszawy. Dzięki dofinansowaniu z powyższych źródeł udział w warsztatach jest bezpłatny.

Nazwy szkół oraz innych instytucji oświatowych uczestniczących w projekcie zostaną upublicznione na stronie Teatru 21 jako przykłady placówek, dla których wartością w procesie kształcenia jest wspieranie w uczniach odpowiedzialności i wrażliwości społecznej.

REJESTRACJA UCZESTNIKÓW NA WARSZTATY
/liczba uczestników w warsztatach jest ograniczona: 16 osób/

Zgłoszeń można dokonywać przesyłając e-mail na adres: rezerwacje.teatr21@gmail.com
lub telefonicznie: 791 770 021
Możliwe są dwie opcje rezerwacji: warsztaty + spektakl lub spektakl
W treści maila prosimy o uwzględnienie następujących informacji: imię, nazwisko, nazwa szkoły, numer telefonu.

HARMONOGRAM WARSZTATÓW

odbędą się w Teatrze Powszechnym im. Zygmunta Hübnera:

WARSZTAT INTEGRACYJNY/ 26 września / 16:00-20:00
prowadząca: Justyna Sobczyk 

Pierwszy warsztat ma na celu zintegrowanie grupy uczestników i wprowadzenie ich w tematyę teatru włączającego i integrującego. Uczestnicy zapoznają się z działalnością Teatru 21, a także z ideą pedagogiki teatralnej w kontekście pracy z uczniami w szkole. Pierwszy warsztat dotyczy pracy z grupą.

WYKLUCZANIE- WŁĄCZANIE/ 27 września / 10:00-14:30
prowadząca: Justyna Lipko-Konieczna 

Podczas warsztatu będziemy badać mechanizmy stygmatyzacji osób niepełnosprawnych w sferze publicznej: w szkole, w pracy, w przestrzeni miasta, w środkach masowego przekazu. Wspólna praca, w której za materiał wyjściowy posłużą artykuły prasowe, filmy, materiały z sieci, ale też osobiste doświadczenia uczestników warsztatów, będzie praktyczną próbą zbudowania scenariusza działań włączających osoby niepełnosprawne w przestrzeń społeczną.

SŁUCHAJĄC GŁOSU CIAŁA. WARSZTAT TAŃCA I RUCHU / 10 października / 16:00-20:00
prowadząca: Bożena Gawerska-Panfil 

Warsztat jest zaproszeniem nauczycieli i aktorów Teatru 21 do wspólnego doświadczania, wzajemnego inspirowania się i tworzenia poprzez pracę z ciałem. Celem warsztatu jest rozwijanie umiejętności kreatywnego myślenia i szukania twórczych rozwiązań w pracy z grupą. Walorem warsztatu jest możliwość wymiany twórczej i budowania relacje pomiędzy nauczycielami, młodzieżą i aktorami Teatru 21.

TEMAT INNOŚCI W LITERATURZE. OD CZYTANIA DO ZABAWY TEATRALNEJ
/ 11 października /
10:00-14:30
prowadząca: Justyna Czarnota

Temat inności jest często poruszany w literaturze dla najmłodszych – od „Brzydkiego kaczątka” Hansa Christiana Andersena po „Nusię i wilki” Pii Lindenbaum. Podczas warsztatów uczestnicy poznają sposoby twórczego przekładania tekstów literackich na teatralną zabawę. 

JAK ROZMAWIAĆ O TEATRZE?/ 24 października / 16:00-20:00
prowadzące: Wiktoria Siedlecka-Dorosz, Dagna Dąbrowiecka 

Poprzez działania teatralne uczestnicy poznają założenia pedagogiki teatru, ze szczególnym uwzględnieniem metodyki projektowania warsztatu wprowadzającego do przedstawiania lub analizującego obejrzany przez dzieci spektakl. Uczestnicy stworzą autorskie scenariusze warsztatów do konkretnego spektaklu Teatru 21, wcześniej zapoznając się z aktywnymi metodami wspomagającymi uczniów w pełniejszym doświadczeniu teatru.

PODSTAWY PRACY REŻYSERSKIEJ/ 25 października / 10:00-14:30
prowadzący: Justyna Sobczyk, Justyna Lipko-Konieczna, Tomasz Daszczuk 

Warsztaty mają wzmocnić nauczycieli, którzy prowadzą uczniowskie grupy teatralne. Szkolenie zakłada wprowadzenie nauczycieli w metodologię tworzenia scenariuszy w oparciu o tematy, problemy i zagadnienia istotne dla grupy, z którą pracują. Tworzenie autorskich scenariuszy zakłada zaangażowanie uczniów w proces pracy już na etapie tworzenia scenariusza, zintegrowanie ich wokół tematu i rozbudzenie dyskusji wokół określonych zagadnień.

14 lipca 2014 r. Zapamiętajmy tę datę

Wróciliśmy z Brave Festival i już tęsknimy za Wrocławiem. „Statek miłości” w Imparcie był wyjątkowy nie tylko ze względu wielką, portalową scenę, na której pojawiliśmy chyba pierwszy raz w historii, ale również z powodu publiczności. Nie idzie tylko o liczebność (ok. 350 widzów), ale również dojrzałość i wyczucie. Ten spektakl był rozmową

GALERIA ZDJĘĆ

„Brave” gości we Wrocławiu od 2005 r. Festiwal jest nieodłączną częścią letniego Wrocławia, a częścią naszych przedstawień są bariery. Tutaj nie istniały. Widzowie nie uczyli się przy okazji „Statku miłości” relacji ze sztuką na co dzień marginalizowaną, ponieważ nie mają się czego uczyć – wiedzą już wszystko. Takie są długoterminowe efekty dobrej polityki kulturalnej.

Wyjątkowy był nie tylko spektakl, ale również pospektaklowa dyskusja. Basia Lityńska mówiła o zaskoczeniu, że tyle osób „chciało nas zobaczyć”. Mimo wszystko nie rozdawała autografów, bo „przecież nie jest wybitną aktorką”. Chętnie robiła to za to Cela Sobolewska, a Teresa Foks popisywała się swoją mistrzowską rolą kota z „Ja jestem Ja”. Wzruszony Daniel Krajewski opisywał publiczności spektakle T21 inspirowane żydowskimi świętami, a wypowiedzi przerywane były co chwila oklaskami. Zakończył Grzegorz Bral, dyrektor Brave Festival i prezes Stowarzyszenia „Pieśń Kozła” – Teatr 21 powinien być teatrem zawodowym, powinien promować Polskę w Paryżu i Londynie.

I tak się stanie.

VIDEO: O!Swój. Przed nami druga część projektu

Za nami pierwszy cykl warsztatów edukacyjnych w projekcie „O!Swój” i osiem spektakli Teatru 21. Spotkaliśmy się z 16 wspaniałymi pedagogami z Mazowsza i ponad półtysięczną publicznością. To jednak nie koniec…

Na jesieni druga część warsztatów i kolejne spektakle. Miło nam poinformować, że część wydarzeń odbędzie się w Teatrze Powszechnym im. Zygmunta Hübnera. Zachęcamy do obejrzenia zapowiedzi i zapraszamy: nauczycieli na warsztaty, a Was – na spektakle. Terminów przedstawień i zajęć szukajcie w naszym Kalendarium. Na zgłoszenia i rezerwacje czekamy pod mailerm rezerwacje.teatr21@gmail.com:

MEDIA O NAS: Organizacja w teatrze

- Potrzeba odwagi zacierania granic, by współpraca między organizacjami pozarządowymi a teatrami miała szansę zaistnieć. Niektórzy już ją mają – pisze Ignacy Dudkiewicz na portalu ngo.pl/

PEŁNA TREŚĆ ARTYKUŁU


logo ngo do www ngo.indd

– Nie jest żadną nowością, że wiele organizacji nie ma zaplecza i miejsca do realizacji swoich pomysłów. Często muszą się dopraszać, żeby takie miejsce znaleźć, bo nie stać ich na komercyjny wynajem. Z kolei instytucje nie zawsze mają repertuar, który wypełnia cały tydzień. Podobna współpraca na dobrą sprawę powinna funkcjonować bez żadnych regulacji – mówił w wywiadzie z cyklu „Miasto Obywateli” Karol Wittels, prezes Fundacji Obserwatorium. – Ale jest pewien opór, trudność w tym, żeby wypracować zaufanie i standardy.

(…)

Na przestrzeni czasu Teatr 21, będący oddziałem Fundacji Win-Win, współpracował z różnymi instytucjami: pierwszy spektakl grupy na profesjonalnej scenie odbył się w Teatrze Dramatycznym za dyrektury Pawła Miśkiewicza. – Kiedy pierwszy raz zaistnieliśmy w przestrzeni teatralnej, nasi aktorzy nie chcieli już wracać do szkolnej sali gimnastycznej – wspomina Sobczyk.

(…)

Również Justyna Sobczyk stwierdza jednoznacznie: – Użyczenie przestrzeni teatru takim grupom jak nasza to mało ekonomiczny gest. To się po prostu nie kalkuluje – mówi. – Sprzedajemy bilety po 10 złotych, a każdy spektakl generuje określone koszty. Dodatkowo nasz teatr tworzy czternastka aktorów, którzy także zarabiają na występach. Gdyby brać pod uwagę tylko ekonomię, nie mielibyśmy szans.

FOTO: Oswajanie trwa

Za nami pierwszy cykl warsztatów dla nauczycieli w projekcie „O!Swój”. Kilkunastu pedagogów wzięło udział w 36-godzinnych zajęciach. 

Działanie jest finansowane z funduszy Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Projekt „O!Swój” potrwa do końca roku. Poza dwoma cyklami zajęć dla nauczycieli pokażemy również 20 spektakli Teatru 21. Jesteśmy w trakcie wystawiania 6, 7 i 8 przedstawienia. W dniach 10-12 czerwca zapraszamy na „Statek miłości. Odcinek 1″ do Instytutu Teatralnego.

Można już zgłaszać się na drugi cykl warsztatów. Odbędą się one w Teatrze Powszechnym i będą skierowane do nauczycieli ze szkół prawobrzeżnej Warszawy. Czekamy na Ciebie „pod mailem”: rezerwacje.teatr21@gmail.com

Zobaczcie jak wyglądają nasze zajęcia. Nie ma się czegoś obawiać:

Wojtek_Kazanecki_TM1_1680

Wojtek_Kazanecki_TM1_1847

Wojtek_Kazanecki__MG_0143

fot. Wojciech Kazanecki / WIĘCEJ ZDJĘĆ

Lista warsztatów:

Warsztat integracyjny / JUSTYNA SOBCZYK
Wykluczanie – Włączanie / JUSTYNA LIPKO-­KONIECZNA
Temat inności w literaturze dla dzieci i młodzieży. Od czytania do zabawy teatralnej / JUSTYNA CZARNOTA
Słuchając głosu ciała (Warsztat tańca i ruchu) / BOŻENA GAWERSKA­-PANFIL
Jak rozmawiać z dziećmi o Teatrze / WIKTORIA SIEDLECKA-­DOROSZ i JUSTYNA CZARNOTA
Podstawy pracy reżyserskiej / JUSTYNA SOBCZYK , TOMASZ DASZCZUK, JUSTYNA LIPKO-KONIECZNA

Print

Akcept. Akcept. Akcept

Pod koniec maja będziecie mogli nas spotkać w Gdańsku na Festiwalu Akcept.

PROGRAM FESTIWALU

O Teatrze 21 będziemy mówić 30 maja (między godz. 9 a 14) na seminarium naukowym „Praktyka teoretyczna. W stronę przeformułowania znaczeń w pracy z dorosłą osobą z niepełnosprawnością intelektualną.” – spotkanie z konwencji technologii otwartej przestrzeni (Organizatorzy: Uniwersytet Gdański, Fundacja Akces, GAK) – seminarium odbędzie się na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego, ul. Bażyńskiego 4.

Festiwal Akcept to artystyczne spotkanie wielu podmiotów, które każdego roku zabierają głos w wielostronnym dialogu, wyrażanym poprzez prezentacje muzyczne, teatralne, plastyczne i inne formy ekspresji. Jedną z części konstruowanego w ten sposób dyskursu jest dyskusja organizowana w tzw. technologii otwartej przestrzeni. Zamysłem tak zaprojektowanej dysputy jest zaproszenie do udziału w niej możliwie szerokiego kręgu podmiotów, często o bardzo zróżnicowanych, a nawet odmiennych kompetencjach, reprezentujących rozmaite profesje i zainteresowania, wywodzących się z różnych lokalizacji, dysponujących określonym kulturowym kapitałem. Głos każdego z nich jawi się tak samo ważny i doniosły, stąd pomysł, by w „otwartej przestrzeni” mógł zostać nie tylko wypowiedziany, ale i uważnie wysłuchany.

Festiwal Akcept to nie tylko impreza dedykowana osobom z niepełnosprawnością (intelektualną), choć niewątpliwie znajdują się one w jej centrum. To wydarzenie będące niejako pretekstem i zachętą zarazem do publicznej dyskusji oraz namysłu nad zjawiskiem inności i różnorodności, które wpisane w przestrzeń życia codziennego nieustannie skłania do stawiania pytań o miejsce i rolę osoby niepełnosprawnej oraz tych, którzy jej towarzyszą, na arenie zdarzeń potoczności. Wymienione w tym obszarze kwestie i formułowane wokół nich zapytania rzadko znajdują jednoznaczne i precyzyjne rozstrzygnięcia. Podejmowane przez różne strony, zyskują rozmaite drogi interpretacji i uzewnętrznienia: w jednostkowym i niepowtarzalnym doświadczeniu jako wycinek (auto)biografii, w publicznej polemice, czy przenosząc się ze sceny realności, na scenę aluzji do rzeczywistości. Znajdują ekspresję jako prezentacje teatralne, muzyczne, plastyczne, które przybliżają ów spleciony z niepełnosprawnością świat oraz sensy i znaczenia, jakie nadają mu egzystujące z nią postaci. Do przybliżenia się i poznania tego z natury niejednoznacznego i w różnorodny sposób konstruowanego świata, za pośrednictwem V edycji Festiwalu Akcept serdecznie i gorąco zapraszamy!

Organizatorzy
Gdański Archipelag Kultury – Teatr GAK
Fundacja Akces

VIDEO: Jesteśmy waleczni, jedziemy na Brave Festival

W lipcu wystąpimy we Wrocławiu! Dziękujemy wszystkim, którzy pomagają nam w organizacji występu na Brave Festival 2014. W stolicy Dolnego Śląska pokażemy „Statek Miłości. Odcinek 1″

OFICJALNA STRONA BRAVE FESTIVAL 2014

Od dziesięciu lat Brave Festival zaprasza wyjątkowych ludzi z całego świata, by zaprezentowali swoje niezwykłe tradycje artystyczne i pozwolili nam zobaczyć i doświadczyć tego, czego być może inaczej nie mielibyśmy szansy poznać. Co roku w lipcu Wrocław staje się sceną dla niezwykłych spektakli, koncertów, rytuałów, ceremonii i spotkań z fascynującymi kulturami całego globu, którym towarzyszą projekcje filmowe, warsztaty, panele dyskusyjne i szereg otwartych dla wszystkich wydarzeń w przestrzeni miejskiej.

FOTO: Już gramy, już oswajamy

10 kwietnia 2014 r. będzie ważną datą dla Teatru 21. Tego dnia zaczął się największy projekt, jaki kiedykolwiek prowadziliśmy. Najdłuższy, najdroższy, z największą liczbą partnerów i uczestników. Liczymy, że w spektaklach i warsztatach weźmie udział ok. 2000 osób.

Za nami już dwa spektakle („I my wszyscy. Odcinek 0″ i „Statek miłości. Odcinek 1″) i 12 godzin warsztatów dla pedagogów. Zobaczcie co robiliśmy z nauczycielami na spotkaniu integracyjnym prowadzonym przez Justynę Sobczyk oraz warsztatach „Wykluczenia-włączanie”, którymi kierowała Justyna Lipko-Konieczna / fot. Wojciech Kazancecki.

Projekt „O!Swój” finansują Urząd Miasta Stołecznego Warszawy i Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Więcej informacji o wydarzeniu: O!SWÓJ

Wojtek_Kazanecki_0142

Wojtek_Kazanecki_0369

Wojtek_Kazanecki_9343

Wojtek_Kazanecki_9402

Wojtek_Kazanecki_9734

 

Bo to twórczość zabija strach

Teatr 21 serdecznie zaprasza nauczycieli i uczniów do udziału w projekcie edukacyjnym „Strach zabija twórczość – twórczość zabija strach!”.

Projekt „Twórczość zabija strach” jest skierowany do dzieci z klas 0-3 oraz ich wychowawców, rodziców i opiekunów. Teatr 21 konsekwentnie szuka okazji do spotkania z młodymi widzami, tym razem zapraszamy na spektakl „Śmiertelenie trudna gra”. Są sprawy, których mali, ale też dorośli ludzie, bardzo się boją, na pewno do tych spraw należy temat Śmierci.

Czy sposobem jest brak rozmowy, unikanie trudnych tematów?Mamy na to swoją odpowiedź: Twórczość zabija strach!!! Zachęcamy do wspólnego tworzenia i rozmawiania.

Zapraszamy na kameralny spektakl z muzyką na żywo, który opowiada historię niezwykłego spotkania. Nieodłącznym elementem przedstawienia jest warsztat dla dzieci.

O spektaklu |

Kim jesteś i dlaczego się za mną skradasz? – zapytała Gęś.
Miło, że mnie zauważyłaś – powiedziała Śmierć – Jestem przy tobie od twoich narodzin, tak na wszelki wypadek.

 Gąska Klementyna pewnego dnia spotyka Śmierć. Na ten widok dostaje gęsiej skórki, ale nie ucieka, nie krzyczy… Zresztą Śmierć wygląda inaczej, niż spodziewała się Klementyna: nie trzyma w ręku kosy, nie jest ani stara, ani brzydka, lubi spacerować i rozmawiać o słodyczach. Między dwiema bohaterkami rodzi się relacja, poznają się coraz lepiej i głębiej.

reżyseria: Justyna Sobczyk| dramaturgia: Justyna Lipko-Konieczna | scenografia, kostiumy: Agata Skwarczyńska | występują: Magdalena Świątkowska, Justyna Wielgus| muzyka na żywo: Saba Litwińska| produkcja: Stowarzyszenie Pedagogów Teatru | premiera: 21 września 2013 w Instytucie Teatralnym im. Zb. Raszewskiego

Copyright: Wolf Erlbruch, Ente Tod und Tulpe; ©Verlag Antje Kunstmann GmbH, München 2007
Copyright for the Polish translation by Lukasz Żebrowski
Copyright for the Polish edition by Wydawnictwo Hokus – Pokus, Warszawa 2008

„Spektakl Teatru 21 „Śmiertelnie trudna gra” w reżyserii Justyny Sobczyk, będąc niezwykłym dokonaniem artystycznym, jest zarazem absolutnie unikalnym eksperymentem edukacyjnym. Wprowadza dzieci w problematyke śmierci – obecną przeciez powszechnie w ich doświadczeniu – w sposób zarazem bezpośredni i nie wywołujący lęku. Oswaja z nią łagodnie i poetycko, a jednocześnie realistycznie, bez przemilczeń.”

rekomendacja prof. Anny Dodziuk

 Projekt finansowany przez Biuro Kultury Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy

HARMONOGRAM SPEKTAKLI

Miejsce: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego (ul. Jazdów 1)
wstęp wolny

7 i 22 IX / godz. 12
23 IX / godz. 13
1, 2, 20, 21, 22 X / godz. 10
25, 26 XI / godz. 10

Rezerwacje biletów: rezerwacje.teatr21@gmail.com
lub dzięki naszemu KALENDARIUM 

„O!Swój”, czyli jak podać sobie ręce

70 godzin zajęć dla 40 pedgogów, 20 pokazów spektakli Teatru 21, publikacja podręcznika ze scenariuszami warsztatów. 10 kwietnia zaczynamy wyjątkowe wydarzenie.

Projekt dofinansowano ze środków Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Projekt „O!Swój” to komplementarne działanie edukacyjne. Uczestników warsztatów, nauczycieli mazowieckich szkół, chcemy wyposażyć w umiejętności, które ułatwią im partnerskie relacje z uczniami. 36-godzinne zajęcia nie mają być dla pedagogów doraźnym wydarzeniem, ale rzeczywistym spotkaniem z szerokim spectrum edukacyjnych możliwości, jakie daje teatralna scena. Przedłużeniem warsztatów, a raczej ich drugą częścią, będą pokazy spektakli Teatru 21, na których nauczyciele pojawią się ze swoimi klasami. Dla uczniów zorganizujemy godzinne, przed- i pospektaklowe zajęcia – o ich dalszy ciąg w szkołach zadbają pedagodzy. Szkieletem projektu „O!Swój” będzie wyjątkowa teatralna treść – twórczość Teatru 21, w którym grają osoby z zespołem Downa i autyzmem. Uczniów i nauczycieli czeka nie fikcyjna, ale rzeczywista konfrontacja z problemem zagubionej tożsamości, inności, braku tolerancji i wyobcowania. Ufamy, że tak zaplanowany program będzie nie tylko atrakcyjny, ale także pożyteczny.

Startujemy 10 kwietnia spektaklem „I my wszyscy. Odcinek 0″. Instytut Teatralny, godz. 19, bilety: 10 zł

IMG_3815

Najważniejsze to pracować w dobrym towarzystwie (i kompetentnym). W naszym przypadku oba warunki są spełnione. Od lewej (zgodnie z ruchem wskazówek zegara): Marceli Sulecki, Dagna Dąbrowiecka, Wiktoria Siedlecka-Dorosz, Justyna Czarnota, Justyna Sobczyk, Tomasz Daszczuk i Justyna Lipko-Konieczna. Z projektowej drużyny brakuje na fotografii Bożeny Gawerskiej-Panfil, Jakuba Drzewieckiego oraz Joanny Scheuring-Wielgus. No i aktorów, i artystów… Możnaby wymieniać / fot. Wojciech Kazanecki

logo_O_Swoj