Stage Festival 2016

Teatr 21 i Fundacja Win-Win realizują swój pierwszy tak poważny zagraniczny projekt. Dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytutów Polskich w Sztokholmie i Berlinie odwiedzimy Finlandię i Niemcy. Pierwsza wizyta pod koniec sierpnia w Helsinkach. Zagramy dwukrotnie spektakl „Upadki. Odcinek 2”.

„OUT. Teatr 21 jedzie na Zachód” to projekt finansowany z ministerialnego programu „Promesa 2016 – promocja polskiej kultury za granicą”. Jego podstawową częścią są pokazy spektakli Teatru 21, ale do Helsinek i Berlina jedziemy również po to, by podpatrzyć zagraniczne instytucje zajmujące się na co dzień sztuką inkluzywną, przeprowadzić wspólne warsztaty. Wraz z nami do obu miast udadzą się uczestnicy wydarzenia „Więcej niż teatr”, który trwa we Wrocławiu z okazji przyznania temu miastu tytułu Europejskiej Stolicy Kultury.

Pierwsza podróż rozpocznie się 26 sierpnia. Tego dnia udamy się do Helsinek by 27 i 28 sierpnia zagrać spektakl „Upadki. Odcinek 2”. Gościć będzie nas scena Kulttuuritehdas Korjaamo przy ul. Töölönkatu 51.

mkidn

STAGE_LOGO

instytut_polski_swe

 

 

 

 

 

 

Więcej informacji o wydarzeniu znajdziecie TUTAJ

 

 

Najpierw Czechy, potem Finlandia

Teatr 21 znowu będzie miał pracowite wakacje. Po wrocławskim Brave Festival czekają nas wojaże zagraniczne. W lipcu jedziemy na czeski Menteatral, a pod koniec sierpnia do Helsinek na Stage Festival.

Menteatral to wyjątkowy festiwal. Odbywa się w Neratovie, małej miejscowości w Górach Orlickich. Od dwóch lat pod koniec lipca złożona z kilkunastu domów wieś staje się centrum sztuki. W kilkudziesięciu spektaklach, koncertach, warsztatach i spotkaniach uczestniczą chyba wszyscy mieszkańcy, rzesze turystów i goście z kilku krajów. Warto dodać, że każde wydarzenie to przykład działania inkluzywnego, włączającego. Wbrew obiegowej opinii nie jest tak, że jeśli coś jest dla każdego, to jest dla nikogo. Czeski Menteatral to przykład, że sztuka inkluzywna może być jednocześnie rewolucyjna i przyjazna, pełna świeżości i powszechna. Teatr 21 pokaże w Czechach spektakl „Upadki. Odcinek 2”.

Tak było w ub.r. Jak będzie w tym?

O wyjeździe do Finlandii więcej informacji wkrótce.

Wracamy na Brave Festival

6 i 8 lipca spektakle Teatru 21 będzie można zobaczyć na wrocławskim Brave Festival. Pokażemy „Upadki. Odcinek 2” i przedstawienie „Klauni, czyli o rodzinie. Odcinek 3”

OFICJALNA STRONA FESTIWALU

Spektakle zostaną pokazane w IMPARCIE o godz. 18. To nie wszystkie wydarzenia, jakich bohaterem będzie nasz zespół. Już 5 lipca zapraszamy na godz. 16 do Galerii ArtBrut przy ul. Ruskiej 46A na wspólną akcję performatywną z aktorami. Odbędzie się ona z okazji trwającej tam wystawy „Czy wolność?…” Będzie to powrót do naszej kwietniowej akcji „Pesach”, którą przeprowadziliśmy w kwietniu w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN.

7 lipca zawitamy do klubu festiwalowego Bułka z Masłem przy ul. Szajnochy. O godz. 15 rozpocznie się odsłona Brave Meeteings, której bohaterem będzie nasz zespół i – mamy ogromną nadzieję – publiczność. Czekamy na ciekawe spotkanie, na rozmowę!

Od 1 lipca w klubie Bułka z Masłem można oglądać wystawę zdjęć Grzegorza Pressa. To fotoreportaż , który wygrał BZ WBK Press Foto. Zdjęcia znalazły się również w książce „21 myśli o teatrze” nagrodzonym na Warszawskich Targach Książki tytułem „Najpiękniejszego albumu roku”. Książka składa się z fotografii ze spektakli i prób naszego zespołu oraz tekstów krytycznych. Historia naszej pracy przedstawiona została w oparciu o 21 myśli, cytatów aktorów Teatru 21.

24 godziny w Krakowie

4 czerwca zaczyna się w Krakowie „Długi Obieg”. W Narodowym Starym Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej pół tysiąca widzów zobaczy 10 instalacji, performansów i etiud. Wśród uczestniczących artystów – Justyna Sobczyk i Teatr 21.

FILE_04A69D-1EF8F0-96D515-D4362B-00998A-C3F9C8

TEATR 21
| HAMLET V
Akcja performatywna Teatru 21 to nawiązanie do wyreżyserowanego przez Andrzeja Wajdę spektaklu „Hamlet IV”. Tytułową rolę zagrała w nim Teresa Budzisz-Krzyżanowska. Dramat Szekspira okazuje się tekstem krytycznym wobec teatru jako społecznej instytucji. To odkrycie było możliwe, ponieważ praca nad przedstawieniem zbiegła się z przełomem roku 1989 r., czasem, o którym Maria Janion pisała jako o „końcu paradygmatu romantycznego”. Stare wzorce bohaterstwa przestały obowiązywać, a nowe jeszcze się nie wyłoniły. Wajda powierza tytułową rolę Budzisz-Krzyżanowskiej i wydobywa na pierwszy plan kwestię nieobecności określonych grup w głównym nurcie życia społecznego.

Teatr 21 od 11 lat konsekwentnie podejmuje refleksję nad obecnością na scenie aktora – osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Zastanawiamy się nad tym, jak wskrzesić jego prawo do budowania swojej tożsamości, jak zapewnić słyszalność jego głosu. Nasze dotychczasowe przedstawienia oparte były o teksty i doświadczenia aktorów. „Hamlet V” to pierwsza próba zmierzenia się nie tylko z utworem dla teatru napisanym, ale również teatralną konwencją. Nie trzeba przypominać, że przez stulecia wykluczała ona z obszaru tzw. sztuki wysokiej nie tylko aktorów z niepełnosprawnościami, ale również kobiety, czego dowodem są również dzieje szekspirowskiego Globe Theatre. Metaforą tej relacji będzie garderoba – miejsce ostatnich aktorskich przygotowań przed wyjściem na scenę. Właśnie tam chcemy zadać pytanie: „Być czy nie być?”.

DŁUGI OBIEG to wydarzenie, które powstało w oparciu o ideę traktującą teatr jako miejsce artystycznego spotkania ludzi o rozmaitych artystycznych drogach, którzy tworząc zespół realizatorów, wspólnie pracują nad przygotowaniem spektaklu, chcemy, aby tym razem pretekstem do ich poszukiwań stała się przestrzeń budynku teatralnego. Wierzymy, że ich realizacje wynikną z przypatrywania się przestrzeniom, jakie do tej pory nie stawały się miejscem obcowania ze sztuką bądź były niemym świadkiem jej powstawania. Takim miejscem z pewnością jest Scena i jako miejsce uprzywilejowane, na ten jeden wieczór stanie się mniej istotna, niż nowo powstałe stacje. Wówczas uda się zobaczyć teatr jako organizm, którego przestrzenie i ich użytkownicy, mogą się wypełnić twórczością tam, gdzie nikt się tego nie spodziewa.

Artyści biorący udział w projekcie:

MARCIN CECKO
KATARZYNA KOZYRA
ANNA KRÓLIKIEWICZ
MIREK KACZMAREK
ZBIGNIEW LIBERA
JUSTYNA SOBCZYK
RAFAŁ URBACKI
SZPECHT/HAUDEK/CZUPKIEWICZ
MARBLE CROWD (ISLANDIA)

KURATOR: JUSTYNA ŁAGOWSKA,
WSPÓŁPRACA ARTYSTYCZNA: MICHAŁ BUSZEWICZ

Więcej niż teatr

Teatr 21 we Wrocławiu na konferencji „Więcej niż teatr”. W programie spotkanie dotyczące książki „21 myśli o teatrze” oraz spektakl „Śmiertelnie trudna gra”

30 maja, godz. 18, BARBARA (ul. Świdnicka 8c), wstęp wolny

Spotkanie wokół albumu „21 myśli o teatrze”

21 myśli o teatrze to efekt pracy fotoreportażysty, grafików, teoretyczek sztuki i aktorów Teatru 21, który tworzą osoby z zespołem Downa i autyzmem. Sercem publikacji są zdjęcia Grzegorza Pressa. To przede wszystkim dokumentacja kilkumiesięcznej pracy nad przedstawieniem Klauni, czyli o rodzinie. Odcinek 3, ale również innych perfomansów oraz prób. Dopełnienie fotografii stanowi 21 wypowiedzi aktorów. W specyfikę tego rodzaju sztuki wprowadza tekst Justyny Lipko-Koniecznej i Eweliny Godlewskiej-Byliniak. Działalność Teatru 21 jest dla nich przyczynkiem do szukania nowych perspektyw opisu. Wszystko po to, by uchronić artystów z niepełnosprawnością przed pułapką scenicznej prywatności, która stała się etykietą, jaką społeczność zgotowała ich twórczości. Projekt graficzny opracowali Radosław Staniec i Maria Szczodrowska. Publikacja ma przyciągać uwagę surowością – odkrytym grzbietem i wyeksponowanym szyciem. Zestawiając ze sobą kolejne fotografie, graficy prowokowali napięcia i budowali historie. Wykorzystali architekturę książki, tworząc sytuacje, w których przekładając strony, oglądający animuje zdjęcia. W tych prostych zabiegach widoczna jest inspiracja książkami obrazowymi i photobookami z II poł. XX wieku.

31 maja, godz. 11, Studio na Grobli (ul. Na Grobli 30/32)

Spektakl „Śmiertelnie trudna gra”

Kim jesteś i dlaczego się za mną skradasz? – zapytała Gęś.
Miło, że mnie zauważyłaś – powiedziała Śmierć. – Jestem przy tobie od twoich narodzin, tak na wszelki wypadek.

Gąska Klementyna pewnego dnia spotyka Śmierć. Na ten widok dostaje gęsiej skórki, ale nie ucieka, nie krzyczy… Zresztą Śmierć wygląda inaczej, niż spodziewała się Klementyna: nie trzyma w ręku kosy, nie jest ani stara, ani brzydka, lubi spacerować i rozmawiać o słodyczach. Między dwiema bohaterkami rodzi się relacja, poznają się coraz lepiej i głębiej.

Wyszłyśmy od tematu śmierci, a zaczęłyśmy przyglądać się życiu, jego regułom, tej naszej codziennie grze w klasy. Z muzyczno-ruchowych improwizacji powstał spektakl nie tylko o odchodzeniu, ale o twórczej obecności w świecie pełnym wyzwań.
Justyna Sobczyk

Warsztaty rodzINNE

Do wakacji zorganizujemy w Instytucie Teatralnym trzy warsztaty rodzinne. Prowadzącymi będą m.in. aktorzy Teatru 21. Zapraszamy!

Niedzielne zabawy teatralne dla dzieci i rodziców. Inspiracjami warsztatów są cytaty z aktorów Teatru 21. Zostały one zebrane i wydane w książce „21 myśli o teatrze”. Myśli są zaproszeniem do wspólnego odkrywania teatru w zespołowym działaniu.

Zapraszamy dzieci i ich rodziny do zabawy teatralnej, która pozwoli odpowiedzieć na wiele
prosto-trudnych pytań: Dlaczego widz i aktor przychodzą do teatru? Co to znaczy, że aktor ma oczy szeroko otwarte? Jak rozumieć fakt, że widz widzi aktora, a aktor widzi widza? Kiedy teatr daje nam satysfakcję zabawy? Czy w teatrze gra się siebie czy kogoś innego? Czy to prawda, że publiczność jest najbliższą rodziną teatralną aktorów?

“Warsztaty rodzINNE stanowią przykład pedagogiki teatralnej wyrastającej z idei teatru społecznego – włączającego. Zależy nam na spotkaniu, wzajemnym poznaniu się i wspólnym odkrywaniu możliwości, jakie kryje w sobie teatr!”
Justyna Sobczyk

Warsztaty dla dzieci w wieku 6-9 lat wraz z rodzicami
terminy: 17 kwietnia, 22 maja, 5 czerwca g. 11:00-12:30
miejsce: Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego
bilet rodzinny: 20 zł
bilety dostępne w księgarni PROSPERO oraz na eventim.pl
rezerwacja: bilety@instytut-teatralny.pl, rezerwacje@teatr21.pl tel. 791 877 377

Program:

17 kwietnia: Aktor ma oczy szeroko otwarte
prowadzenie: Justyna Wielgus, Maja Kowalczyk, Grzegorz Brandt

22 maja: Po co ludziom teatr?- żeby być otwartym na innych ludzi
prowadzenie: Justyna Sobczyk, Piotr Sakowski

5 czerwca: Mogę grać kobiete, ale lubię też grać siebie
prowadzenie: Wisła Nicieja, Piotr Swend, Maja Kowalczyk

ORGANIZATORZY: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Fundacja Win-Win, Teatr 21

21mysli.teatr21.pl

Ruszyła strona internetowa, na której można zamawiać książkę „21 myśli o teatrze”. To album wyjątkowych zdjęć udekorowany krytycznym tekstem o twórczości naszego zespołu.

www.21mysli.teatr21.pl by M.Salita & R.Staniec | Theme: Astrid by aThemes

„21 myśli o teatrze” to książka artystyczna. Efekt pracy fotoreportażysty, grafików, teoretyczek sztuki i aktorów Teatru 21, którzy zadbali o warstwę tekstową. Sercem publikacji są zdjęcia Grzegorza Pressa. To przede wszystkim dokumentacja kilkumiesięcznej pracy nad przedstawieniem Klauni, czyli o rodzinie. Odcinek 3. Fotografie powstały również podczas innych spektakli i performansów (Upadki. Odcinek 2, Tisza be-Aw) oraz zwykłych prób.

Dopełnieniem obrazów jest 21 myśli o teatrze. To wypowiedzi aktorów, fragmenty rozmów między nimi a Justyną Sobczyk, założycielką grupy i reżyserką. Teksty osadzone są w osobistym doświadczeniu scenicznym aktorów, co umożliwia dojrzeć wkład jaki każdy z nich wnosi do języka teatru.

Mozaikę obrazów i słów poprzedza wstęp napisany przez Justynę Lipko-Konieczną oraz Ewelinę Godlewską-Byliniak. Wprowadzają one odbiorcę w specyfikę tego rodzaju sztuki. Działalność Teatru 21 jest dla nich przyczynkiem do szukania nowych perspektyw opisu, nowego języka. Wszystko po to, aby uchronić artystów z niepełnosprawnością przed pułapką scenicznej prywatności, która stała się etykietą jaką społeczność zgotowała dla tego rodzaju twórczości.

Publikacja przyciąga uwagę surowością. Projektanci odpowiedzialni za opracowanie graficzne i formę wydawniczą – Radek Staniec i Maria Szczodrowska – zdecydowali się na druk przy użyciu zaledwie dwóch kolorów: głębokiej czerni i soczystej zieleni. Dodatkowo wyeksponowali elementy konstrukcyjne książki, które zwykle są niewidoczne: odkryty, zielony grzbiet, szycie składek, czarna tektura wykorzystana w oprawie (pozbawionej oklejki a uszlachetnionej tłoczeniem) oraz pudełko, w które wsunięta jest książka. To wszystko sprawia, że „21 myśli o teatrze” trudno porównać do innej książki.

Obie części wydawnictwa – opisowa i fotograficzna – są przejrzyste i bezpretensjonalne. Nie znaczy to jednak, że brakuje w nich dynamizmu. Dzięki zróżnicowanym układom kompozycyjnym oraz zderzeniom intensywnej zieleni z czarno-białymi fotografiami autorom udało się stworzyć opowieść, która ma swój początek, rozwinięcie i koniec. Zdjęcia rozmieszczono na rozkładówkach tak, by nie pozostawały obojętne względem siebie i co najważniejsze, żeby nie pozostały obojętne na spojrzenie odbiorcy. Zestawione ze sobą obrazy prowokują napięcia. Pełne emocji spojrzenia i gesty aktorów spotykają się gdzieś pomiędzy fotografiami, którymi możemy animować przekładając strony książki.

Publikacja powstała w ramach projektu „Więcej niż teatr” – „Pełnoprawna Sztuka Osób Niepełnosprawnych + Beyond Therapy – konferencja praktyczna” współorganizowanego przez Instytut im. Jerzego Grotowskiego z okazji Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016.

„Więcej niż teatr” koncentruje się wokół sztuki angażującej osoby z niepełnosprawnościami. Jak piszą jego kuratorki, Jana Pilátová (Wydział Teatralny Akademii Sztuk Pięknych w Pradze), Justyna Sobczyk (Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie/Teatr 21), Magdalena Hasiuk (Instytut Sztuki PAN) oraz Anna Zubrzycki (współzałożycielka OPT Gardzienice i Teatru Pieśń Kozła, założycielka Fundacji Voices):

„Poruszając się w przestrzeni sztuk performatywnych, w szczególności teatru, sztuk wizualnych oraz filmu, chcemy badać, w jaki sposób podmiotowa obecność osób określanych jako niepełnosprawne weryfikuje to, co do tej pory przyjmowaliśmy w różnych obszarach bez zastrzeżeń. Okazuje się, że dotychczasowe kategorie, narzędzia oraz język muszą zostać poddane redefinicji. Naszym celem jest skierowanie uwagi na rozwijający się w Polsce od ponad 20 lat obszar sztuki angażującej osoby z niepełnosprawnościami i spojrzenie na niego w szerszym kontekście.”

Więcej informacji: www.grotowski-institute.art.pl

 

21 myśli o teatrze

17 marca w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie odbędzie się spotkanie poświęcone książce „21 myśli o teatrze”. Wydarzenie poprzedzi pokaz spektaklu „Upadki. Odcinek 2” Teatru 21, który rozpocznie o godz. 18.

Partnerem spektaklu „Upadki. Odcinek 2” jest:

znak_NBP

Książkę można zamówić przez stronę www.21mysli.teatr21.pl

 

„21 myśli o teatrze” to efekt pracy fotoreportażysty, grafików, teoretyczek sztuki i aktorów Teatru 21, który tworzą osoby z zespołem Downa i autyzmem. Sercem publikacji są zdjęcia Grzegorza Pressa. To przede wszystkim dokumentacja kilkumiesięcznej pracy nad przedstawieniem „Klauni, czyli o rodzinie. Odcinek 3”, ale również innych perfomansów oraz prób. Dopełnienie fotografii stanowi 21 wypowiedzi aktorów. W specyfikę tego rodzaju sztuki wprowadza tekst Justyny Lipko-Koniecznej i Eweliny Godlewskiej-Byliniak. Działalność Teatru 21 jest dla nich przyczynkiem do szukania nowych perspektyw opisu. Wszystko po to, by uchronić artystów z niepełnosprawnością przed pułapką scenicznej prywatności, która stała się etykietą, jaką społeczność zgotowała ich twórczości.

Projekt graficzny opracowali Radosław Staniec i Maria Szczodrowska. Publikacja ma przyciągać uwagę surowością – odkrytym grzbietem i wyeksponowanym szyciem. Zestawiając ze sobą kolejne fotografie, graficy prowokowali napięcia i budowali historie. Wykorzystali architekturę książki, tworząc sytuacje, w których przekładając strony, oglądający animuje zdjęcia. W tych prostych zabiegach widoczna jest inspiracja książkami obrazowymi i photobookami z II poł. XX w.

W spotkaniu udział wezmą: dr Ewelina Godlewską Byliniak, Justyna Lipko-Konieczną, Radosław Staniec, Maria Szczodrowska, Grzegorz Press oraz Justyna Sobczyk.

Spotkanie i spektakl stanowią część programu II sesji semestru „Więcej niż teatr”, który jest realizowany w ramach projektu o tej samej nazwie przez Instytut im. Jerzego Grotowskiego z okazji Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. Podczas sesji II, zatytułowanej „Estetyka – w poszukiwaniu własnego języka”, uczestnicy semestru spotkają się z twórcami trzech warszawskich teatrów: Agatą Adamek i Zbigniewem Gozdeckim (Teatr Zgoda), Justyną Sobczyk (Teatr 21) oraz Katarzyną Wińską (Teatr Opera Buffa). Będą mieli okazję poznać w praktyce odmienne metody pracy. Przekonają się, co/ kto stoi za każdym z zespołów, jakie inspiracje, jacy artyści, jakie idee stanowią źródło ich twórczości.

Projekt „Więcej niż teatr” koncentruje się wokół sztuki angażującej osoby niepełnosprawnościami. Jak piszą jego kuratorki, Jana Pilátová (Wydział Teatralny Akademii Sztuk Pięknych w Pradze), Justyna Sobczyk (Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie/Teatr 21), Magdalena Hasiuk (Instytut Sztuki PAN) oraz Anna Zubrzycki (współzałożycielka OPT Gardzienice i Teatru Pieśń Kozła, założycielka Fundacji Voices), poruszając się w przestrzeni sztuk performatywnych, w szczególności teatru, sztuk wizualnych oraz filmu, chcemy badać, w jaki sposób podmiotowa obecność osób określanych jako niepełnosprawne weryfikuje to, co do tej pory przyjmowaliśmy w różnych obszarach bez zastrzeżeń. Okazuje się, że dotychczasowe kategorie, narzędzia oraz język muszą zostać poddane redefinicji. Naszym celem jest skierowanie uwagi na rozwijający się w Polsce od ponad 20 lat obszar sztuki angażującej osoby z niepełnosprawnościami i spojrzenie na niego w szerszym kontekście. Oprócz semestru w ramach projektu zaplanowano seminarium praktyczne – cykl warsztatów (19 maja – 1 czerwca 2016) oraz prezentacje teatralne podczas Olimpiady Teatralnej (21–27 października 2016).

Więcej informacji o projekcie: www.grotowski-institute.art.pl

Publikacja powstała w ramach projektu „Więcej niż teatr” – „Pełnoprawna Sztuka Osób Niepełnosprawnych + Beyond Therapy – konferencja praktyczna” współorganizowanego przez Instytut im. Jerzego Grotowskiego z okazji Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016.

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, ul. Jazdów 1 ,Warszawa
godz. 18:00 – spektakl „Upadki. Odcinek 2” (pokaz możliwy dzięki wsparciu Narodowego Banku Polskiego)
godz. 19:00 – spotkanie z autorami książki „21 myśli o teatrze”. na wydarzenia wstęp wolny, z uwagi na ograniczoną liczbę miejsc wymagana jest rezerwacja: rezerwacje@teatr21.pl

Wydawcą książki „21 myśli o teatrze” jest Fundacja Win-Win

cala bela z patronatami

Zaczęliśmy prace na „Pesach”

Teatr 21 pracuje nad kolejnym projektem w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. Tym razem na język teatru przetransponujemy święto Pesach, którego nazwa oznacza po prostu „przejście”. 

polin_logo

„Pan mówił: «Dosyć napatrzyłem się na udrękę ludu mego w Egipcie i nasłuchałem się narzekań jego na ciemięzców, znam więc jego uciemiężenie. (…) Idź przeto teraz, oto posyłam cię do faraona, i wyprowadź mój lud, Izraelitów, z Egiptu». A Mojżesz odrzekł Bogu: «Kimże jestem, bym miał iść do faraona i wyprowadzić Izraelitów z Egiptu?»”

KSIĘGA WYJŚCIA (fragment pochodzi z Biblii Tysiąclecia, biblia.deon.pl)

„Pesach jest prawdopodobnie najbardziej znanym świętem żydowskim przede wszystkim dlatego, że wiąże się z historią chrześcijaństwa (Ostatnia wieczerza była najwyraźniej pesachowym Sederem). Również ze względu na to, że wiele z obchodów pesach zostało zinterpretowanych przez chrześcijan jako mesjanistyczne i symbolizujące Jezusa.

Pesach rozpoczyna się piętnastego dnia żydowskiego miesiąca Nissan . Jest to pierwsze z trzech świąt posiadających znaczenie zarówno historyczne jak i rolnicze (pozostałe dwa to Shavu’ot i Sukkot ). Święto to ma znaczenie dla rolnictwa, jako że reprezentuje początek zbiorów w Izraelu, jednakże temu aspektowi pesach nie poświęca się wielkiej uwagi. Główne obchody pesach związane są z wyjściem z Egiptu po czterystu latach niewoli. Historia ta zawarta jest w Księdze Exodus, Rozdz. 1-15. Wiele ceremonii związanych z pesach ustanowionych jest w Chs. 12-15.

Nazwa „pesach” czyli „Przejście” odnosi się do faktu, że B-g „przeszedł, ominął” domy Żydów kiedy zabijał pierworodnych synów Egiptu. W języku hebrajskim „pesach” (gdzie „-ch” wymawia się jak szkockie „Loch” czyli /k/) oparte jest na hebrajskim temacie oznaczającym „przejść nad, mimo”, czy też „ominąć, pomijać”. Święto to określa się również mianami Chag-he-Aviv (Święto Wiosny), Chag-ha-Matzoth (Święto Matzah) oraz Zeman Herutenu (Czas Naszej Wolności). Tu znowu wszędzie „-ch” wymawia się jak szkockie /k/.”

WIĘCEJ INFORMACJI O ŚWIĘCIE: www.jewish.org.pl

Podziękowania dla FISE

Rok 2015 Teatrowi 21 minął nie tylko pod znakiem premier, pokazów starszych przedstawień, warsztatów edukacyjnych i festiwalowych wojaży. Dzięki Fundacji Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych nasz pion administracyjny kształcił się w Ośrodku Wsparcia Ekonomii Społecznej. 

FISE

OWES świadczy bezpłatne usługi organizacjom i instytucjom zarejestrowanym lub obejmującym swoim działaniem subregion warszawski, czyli m.st. Warszawę, powiat piaseczyński, grodziski, legionowski, nowodworski, warszawski zachodni, otwocki, pruszkowski, sochaczewski, żyrardowski i wołomiński.

Zespół Teatru 21 uczestniczył w tylu spotkaniach, że trudno byłoby nam tutaj je wszystkie wymienić :) Pewne jest, że dzięki pomocy ludzi z FISE (ukłony dla Magdy Czuchryty wspieranej przez Kubę Grzegorczyka i Ewę Hevelke) w 2016 r. na pozarządowej arenie pojawi się nowa organizacja – Fundacja Teatr 21. Dziękujemy, bez Was by się to nie udało!

FISE powstała w 1990 roku, jako odpowiedź na szereg wyzwań, przed którymi stanęli obywatele i wspólnoty lokalne w związku z transformacją społeczno-ekonomiczną. Została założona przez osoby, które w okresie PRL związane były ze środowiskiem opozycyjnym: przez lata w radzie fundacji zasiadał Jacek Kuroń i Michał Boni, do dziś należy do niej Henryk Wujec.