MEDIA: Jacy jesteśmy

Teatr 21 to nie tylko artystyczny ewenement. Nasza struktura organizacyjna jest również ciekawa. W najbliższym czasie trochę ją przemeblujemy. Zbudujemy od nowa. Zachęcamy do przeczytania artykułu Joanny Crawley dla portalu ekonomiaspoleczna.pl o tym w jaki sposób organizujemy się my i zespoły podobne do naszego.

eS

(…)

Justyna Sobczyk odczuwa jednak coraz większą potrzebę, aby stworzyć dla Teatru 21 nowe, bardziej odrębne ramy organizacyjne.

– Zgłosiłam się do Szkoły Liderów, uczestniczę w dwóch programach: „Dwa sektory. Jedna wizja – wsparcie coacha” oraz Laboratorium Innowacji Liderskich, gdzie partnerami są firma SAP, PwC oraz Fundacja Ashoka Innowatorzy dla Dobra Publicznego – mówi reżyserka. – Pracuję nad zbudowaniem struktury, strategii i planu rozwoju teatru. Zaprosiłam do współpracy organizacyjnej Anitę Szabovą (dyrektorkę warszawskiego domu kultury Rakowiec). Chcemy założyć fundację „21: Centrum Sztuki Włączającej – Inclusive Arts Center”, to z powodu przeciążenia, ze zmęczenia i z poczucia, że jest potencjał w tym, co robimy. Okazało się, że dla rozwinięcia tego potencjału w pełni potrzebny jest biznesplan.

(…)

PEŁNY TEKST

Powszechny 21

Trwa projekt „O!Swój”. Jesienna edycja warsztatów dla nauczycieli i pokazów spektakli odbywa się w Teatrze Powszechnym im. Zygmunta Hübnera. Zdarzało nam się już współpracować z profesjonalnymi scenami, ale jeszcze nigdy tak intensywnie.

 

Od września do grudnLOGO_biale_tloia w budynku przy ul. Zamoyskiego 20 zaplanowano 36-godzinny cykl warsztatów dla pedagogów i animatorów kultury oraz 12 spektakli Teatru 21. Za nami już pierwsze zajęcia i cztery pokazy przedstawienia „I my wszyscy. Odcinek 0″, które były częścią II Warszawskiego Tygodnia Kultury Bez Barier.

Harmonogram działań znajdziecie w naszym kalendarium oraz na stronie Teatru Powszechnego, który pokazy „I my wszyscy”, „Portretu” i „Statku miłości” wpisał w swój oficjalny repertuar. Zachęcamy do rezerwowania biletów i odwiedzenia praskiej sceny. Tam nas jeszcze nie widzieliście.

Współpraca z Teatrem Powszechnym to efekt rozmów z nową dyrekcją. Od września br. placówce szefują Paweł Łysak i Paweł Sztarbowski. Jakie mają pomysły na największą scenę dramatyczną w prawobrzeżnej Warszawie? Na początek wojna: WYWIAD Z PAWŁEM ŁYSAKIEM I PAWŁEM SZTARBOWSKIM

Projekt „O!Swój” sfinansowano z funduszy Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

WIĘCEJ O PROJEKCIE „O!SWÓJ”

 

 

Zapraszamy do Ostrowi Mazowieckiej

Tak, tak… Nazwę tej miejscowości odmienia się właśnie w ten sposób. 29 września spotkamy się z mieszkańcami gminy Ostrów Mazowiecka. Porozmawiamy z nimi nie tylko o języku polskim i etymologii, ale przede wszystkim o teatrze – w Miejskim Domu Kultury zaplanowaliśmy pokaz „Śmiertelnie trudnej gry”. 

kulturawlaczania

„Kultura włączania” to tytuł projekty koordynowanego przez Mazowiecki Instytut Kultury, na którego stronie internetowej możemy przeczytać: „Ideą zadania jest identyfikowanie, inicjowanie i wzmocnienie współpracy podmiotów kultury, jednostek samorządowych, organizacji pozarządowych i placówek oświatowo-wychowawczych na polu edukacji włączającej – społecznym modelu postrzegania niepełnosprawności oraz podniesienie kompetencji kadr w tym zakresie w woj. mazowieckim.”

Jeżeli mowa o „włączaniu”, to nie może nas, Teatru 21, zabraknąć. To pojęcie klucz, fundament i główna zasada, która przyświeca każdego dnia naszej działalności. Cieszymy się więc, że będziemy mogli dołożyć małą cegiełkę do „Kultury włączania” (projekt trwa od lutego br. i zakończy się w listopadzie). 29 września zapraszamy na godz. 13 do Miejskiego Domu Kultury przy ul. 3 Maja 50 na pokaz „Śmiertelnie trudnej gry” i pospektaklowe warsztaty.

MEDIA: W RDC o pracowitej jesieni…

Justyna Sobczyk (reżyserka) i Justyna Wielgus (aktorka) odwiedziły radio RDC, gdzie opowiadały o trwających działaniach Teatru 21. A jest o czym.

logo ngo do www ngo.indd

Dwa projekty finansowane przez Urząd Miasta Stołecznego Warszawy oraz jeden, którego fundatorem jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Warsztaty dla nauczycieli i ponad 20 spektakli. Teatr Powszechny, Teatr Dramatyczny i oczywiście Instytut Teatralny. Wizyty w podwarszawskich miejscowościach. Tak w skrócie wygląda plan działania na wrzesień, październik, listopad i grudzień 2014 r. Jeżeli chcecie poznać szczegóły, to posłuchajcie wywiadu z rozgłośni RDC:

„O!SWÓJ” 2.0. Zapraszamy jesienią!

O!SWÓJ to projekt dla nauczycieli oraz uczniów ze szkół ponadpodstawowych. Jego częścią są warsztaty przeznaczone dla pedagogów, polonistów, wychowawców oraz wszystkich, którzy chcą poznać podstawowe techniki teatralne i zastosować je w pracy w szkole.

O!SWÓJ to projekt warszawskiego Teatru 21 i Fundacji Win-Win skierowany do warszawskich szkół, dla których ważna jest idea tolerancji, otwartości i równości. Program powstał we współpracy z Instytutem Teatralnym im. Zb. Raszewskiego, Teatrem Powszechnym i Stołecznym Centrum Edukacji Kulturalnej.

O!SWÓJ to program kompleksowy. Składa się on z bezpłatnego cyklu warsztatów dla nauczycieli prowadzonych przez artystów i pedagogów teatru, a także prezentacji spektakli Teatru 21 dla warszawskiej młodzieży ze szkół ponadpodstawowych. Projekt przygotowano z myślą o pedagogach, którzy chcą poznać podstawowe techniki teatralne i zastosować je następnie w pracy z grupą. Jeżeli szukasz interesujących propozycji teatralnych, które uzupełnią program szkolny o aspekty dotyczące integracji społecznej, to zgłoś się do nas!

O!SWÓJ opracowano specjalnie z myślą o wprowadzaniu tematu inności oraz niepełnosprawności do edukacyjnych programów szkół. Misją projektu jest stwarzanie możliwości spotkania uczestników z grupami na co dzień izolowanymi oraz wspieranie rozwoju nauczycieli, którzy chcą kształtować w swoich uczniach postawę społecznego zaangażowania oraz otwartości na drugiego człowieka.

W trakcie trwania projektu nauczyciele zobowiązani są do zorganizowania wyjścia klasy (jednej lub więcej klas z danego rocznika) na spektakl Teatru 21. Projekt odbywa się dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz urzędu miasta stołecznego Warszawy. Dzięki dofinansowaniu z powyższych źródeł udział w warsztatach jest bezpłatny.

Nazwy szkół oraz innych instytucji oświatowych uczestniczących w projekcie zostaną upublicznione na stronie Teatru 21 jako przykłady placówek, dla których wartością w procesie kształcenia jest wspieranie w uczniach odpowiedzialności i wrażliwości społecznej.

REJESTRACJA UCZESTNIKÓW NA WARSZTATY
/liczba uczestników w warsztatach jest ograniczona: 16 osób/

Zgłoszeń można dokonywać przesyłając e-mail na adres: rezerwacje.teatr21@gmail.com
lub telefonicznie: 791 770 021
Możliwe są dwie opcje rezerwacji: warsztaty + spektakl lub spektakl
W treści maila prosimy o uwzględnienie następujących informacji: imię, nazwisko, nazwa szkoły, numer telefonu.

HARMONOGRAM WARSZTATÓW

odbędą się w Teatrze Powszechnym im. Zygmunta Hübnera:

WARSZTAT INTEGRACYJNY/ 26 września / 16:00-20:00
prowadząca: Justyna Sobczyk 

Pierwszy warsztat ma na celu zintegrowanie grupy uczestników i wprowadzenie ich w tematyę teatru włączającego i integrującego. Uczestnicy zapoznają się z działalnością Teatru 21, a także z ideą pedagogiki teatralnej w kontekście pracy z uczniami w szkole. Pierwszy warsztat dotyczy pracy z grupą.

WYKLUCZANIE- WŁĄCZANIE/ 27 września / 10:00-14:30
prowadząca: Justyna Lipko-Konieczna 

Podczas warsztatu będziemy badać mechanizmy stygmatyzacji osób niepełnosprawnych w sferze publicznej: w szkole, w pracy, w przestrzeni miasta, w środkach masowego przekazu. Wspólna praca, w której za materiał wyjściowy posłużą artykuły prasowe, filmy, materiały z sieci, ale też osobiste doświadczenia uczestników warsztatów, będzie praktyczną próbą zbudowania scenariusza działań włączających osoby niepełnosprawne w przestrzeń społeczną.

SŁUCHAJĄC GŁOSU CIAŁA. WARSZTAT TAŃCA I RUCHU / 10 października / 16:00-20:00
prowadząca: Bożena Gawerska-Panfil 

Warsztat jest zaproszeniem nauczycieli i aktorów Teatru 21 do wspólnego doświadczania, wzajemnego inspirowania się i tworzenia poprzez pracę z ciałem. Celem warsztatu jest rozwijanie umiejętności kreatywnego myślenia i szukania twórczych rozwiązań w pracy z grupą. Walorem warsztatu jest możliwość wymiany twórczej i budowania relacje pomiędzy nauczycielami, młodzieżą i aktorami Teatru 21.

TEMAT INNOŚCI W LITERATURZE. OD CZYTANIA DO ZABAWY TEATRALNEJ
/ 11 października /
10:00-14:30
prowadząca: Justyna Czarnota

Temat inności jest często poruszany w literaturze dla najmłodszych – od „Brzydkiego kaczątka” Hansa Christiana Andersena po „Nusię i wilki” Pii Lindenbaum. Podczas warsztatów uczestnicy poznają sposoby twórczego przekładania tekstów literackich na teatralną zabawę. 

JAK ROZMAWIAĆ O TEATRZE?/ 24 października / 16:00-20:00
prowadzące: Wiktoria Siedlecka-Dorosz, Dagna Dąbrowiecka 

Poprzez działania teatralne uczestnicy poznają założenia pedagogiki teatru, ze szczególnym uwzględnieniem metodyki projektowania warsztatu wprowadzającego do przedstawiania lub analizującego obejrzany przez dzieci spektakl. Uczestnicy stworzą autorskie scenariusze warsztatów do konkretnego spektaklu Teatru 21, wcześniej zapoznając się z aktywnymi metodami wspomagającymi uczniów w pełniejszym doświadczeniu teatru.

PODSTAWY PRACY REŻYSERSKIEJ/ 25 października / 10:00-14:30
prowadzący: Justyna Sobczyk, Justyna Lipko-Konieczna, Tomasz Daszczuk 

Warsztaty mają wzmocnić nauczycieli, którzy prowadzą uczniowskie grupy teatralne. Szkolenie zakłada wprowadzenie nauczycieli w metodologię tworzenia scenariuszy w oparciu o tematy, problemy i zagadnienia istotne dla grupy, z którą pracują. Tworzenie autorskich scenariuszy zakłada zaangażowanie uczniów w proces pracy już na etapie tworzenia scenariusza, zintegrowanie ich wokół tematu i rozbudzenie dyskusji wokół określonych zagadnień.

14 lipca 2014 r. Zapamiętajmy tę datę

Wróciliśmy z Brave Festival i już tęsknimy za Wrocławiem. „Statek miłości” w Imparcie był wyjątkowy nie tylko ze względu wielką, portalową scenę, na której pojawiliśmy chyba pierwszy raz w historii, ale również z powodu publiczności. Nie idzie tylko o liczebność (ok. 350 widzów), ale również dojrzałość i wyczucie. Ten spektakl był rozmową

GALERIA ZDJĘĆ

„Brave” gości we Wrocławiu od 2005 r. Festiwal jest nieodłączną częścią letniego Wrocławia, a częścią naszych przedstawień są bariery. Tutaj nie istniały. Widzowie nie uczyli się przy okazji „Statku miłości” relacji ze sztuką na co dzień marginalizowaną, ponieważ nie mają się czego uczyć – wiedzą już wszystko. Takie są długoterminowe efekty dobrej polityki kulturalnej.

Wyjątkowy był nie tylko spektakl, ale również pospektaklowa dyskusja. Basia Lityńska mówiła o zaskoczeniu, że tyle osób „chciało nas zobaczyć”. Mimo wszystko nie rozdawała autografów, bo „przecież nie jest wybitną aktorką”. Chętnie robiła to za to Cela Sobolewska, a Teresa Foks popisywała się swoją mistrzowską rolą kota z „Ja jestem Ja”. Wzruszony Daniel Krajewski opisywał publiczności spektakle T21 inspirowane żydowskimi świętami, a wypowiedzi przerywane były co chwila oklaskami. Zakończył Grzegorz Bral, dyrektor Brave Festival i prezes Stowarzyszenia „Pieśń Kozła” – Teatr 21 powinien być teatrem zawodowym, powinien promować Polskę w Paryżu i Londynie.

I tak się stanie.

VIDEO: O!Swój. Przed nami druga część projektu

Za nami pierwszy cykl warsztatów edukacyjnych w projekcie „O!Swój” i osiem spektakli Teatru 21. Spotkaliśmy się z 16 wspaniałymi pedagogami z Mazowsza i ponad półtysięczną publicznością. To jednak nie koniec…

Na jesieni druga część warsztatów i kolejne spektakle. Miło nam poinformować, że część wydarzeń odbędzie się w Teatrze Powszechnym im. Zygmunta Hübnera. Zachęcamy do obejrzenia zapowiedzi i zapraszamy: nauczycieli na warsztaty, a Was – na spektakle. Terminów przedstawień i zajęć szukajcie w naszym Kalendarium. Na zgłoszenia i rezerwacje czekamy pod mailerm rezerwacje.teatr21@gmail.com:

MEDIA O NAS: Organizacja w teatrze

- Potrzeba odwagi zacierania granic, by współpraca między organizacjami pozarządowymi a teatrami miała szansę zaistnieć. Niektórzy już ją mają – pisze Ignacy Dudkiewicz na portalu ngo.pl/

PEŁNA TREŚĆ ARTYKUŁU


logo ngo do www ngo.indd

– Nie jest żadną nowością, że wiele organizacji nie ma zaplecza i miejsca do realizacji swoich pomysłów. Często muszą się dopraszać, żeby takie miejsce znaleźć, bo nie stać ich na komercyjny wynajem. Z kolei instytucje nie zawsze mają repertuar, który wypełnia cały tydzień. Podobna współpraca na dobrą sprawę powinna funkcjonować bez żadnych regulacji – mówił w wywiadzie z cyklu „Miasto Obywateli” Karol Wittels, prezes Fundacji Obserwatorium. – Ale jest pewien opór, trudność w tym, żeby wypracować zaufanie i standardy.

(…)

Na przestrzeni czasu Teatr 21, będący oddziałem Fundacji Win-Win, współpracował z różnymi instytucjami: pierwszy spektakl grupy na profesjonalnej scenie odbył się w Teatrze Dramatycznym za dyrektury Pawła Miśkiewicza. – Kiedy pierwszy raz zaistnieliśmy w przestrzeni teatralnej, nasi aktorzy nie chcieli już wracać do szkolnej sali gimnastycznej – wspomina Sobczyk.

(…)

Również Justyna Sobczyk stwierdza jednoznacznie: – Użyczenie przestrzeni teatru takim grupom jak nasza to mało ekonomiczny gest. To się po prostu nie kalkuluje – mówi. – Sprzedajemy bilety po 10 złotych, a każdy spektakl generuje określone koszty. Dodatkowo nasz teatr tworzy czternastka aktorów, którzy także zarabiają na występach. Gdyby brać pod uwagę tylko ekonomię, nie mielibyśmy szans.

FOTO: Oswajanie trwa

Za nami pierwszy cykl warsztatów dla nauczycieli w projekcie „O!Swój”. Kilkunastu pedagogów wzięło udział w 36-godzinnych zajęciach. 

Działanie jest finansowane z funduszy Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Projekt „O!Swój” potrwa do końca roku. Poza dwoma cyklami zajęć dla nauczycieli pokażemy również 20 spektakli Teatru 21. Jesteśmy w trakcie wystawiania 6, 7 i 8 przedstawienia. W dniach 10-12 czerwca zapraszamy na „Statek miłości. Odcinek 1″ do Instytutu Teatralnego.

Można już zgłaszać się na drugi cykl warsztatów. Odbędą się one w Teatrze Powszechnym i będą skierowane do nauczycieli ze szkół prawobrzeżnej Warszawy. Czekamy na Ciebie „pod mailem”: rezerwacje.teatr21@gmail.com

Zobaczcie jak wyglądają nasze zajęcia. Nie ma się czegoś obawiać:

Wojtek_Kazanecki_TM1_1680

Wojtek_Kazanecki_TM1_1847

Wojtek_Kazanecki__MG_0143

fot. Wojciech Kazanecki / WIĘCEJ ZDJĘĆ

Lista warsztatów:

Warsztat integracyjny / JUSTYNA SOBCZYK
Wykluczanie – Włączanie / JUSTYNA LIPKO-­KONIECZNA
Temat inności w literaturze dla dzieci i młodzieży. Od czytania do zabawy teatralnej / JUSTYNA CZARNOTA
Słuchając głosu ciała (Warsztat tańca i ruchu) / BOŻENA GAWERSKA­-PANFIL
Jak rozmawiać z dziećmi o Teatrze / WIKTORIA SIEDLECKA-­DOROSZ i JUSTYNA CZARNOTA
Podstawy pracy reżyserskiej / JUSTYNA SOBCZYK , TOMASZ DASZCZUK, JUSTYNA LIPKO-KONIECZNA

Print

Akcept. Akcept. Akcept

Pod koniec maja będziecie mogli nas spotkać w Gdańsku na Festiwalu Akcept.

PROGRAM FESTIWALU

O Teatrze 21 będziemy mówić 30 maja (między godz. 9 a 14) na seminarium naukowym „Praktyka teoretyczna. W stronę przeformułowania znaczeń w pracy z dorosłą osobą z niepełnosprawnością intelektualną.” – spotkanie z konwencji technologii otwartej przestrzeni (Organizatorzy: Uniwersytet Gdański, Fundacja Akces, GAK) – seminarium odbędzie się na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego, ul. Bażyńskiego 4.

Festiwal Akcept to artystyczne spotkanie wielu podmiotów, które każdego roku zabierają głos w wielostronnym dialogu, wyrażanym poprzez prezentacje muzyczne, teatralne, plastyczne i inne formy ekspresji. Jedną z części konstruowanego w ten sposób dyskursu jest dyskusja organizowana w tzw. technologii otwartej przestrzeni. Zamysłem tak zaprojektowanej dysputy jest zaproszenie do udziału w niej możliwie szerokiego kręgu podmiotów, często o bardzo zróżnicowanych, a nawet odmiennych kompetencjach, reprezentujących rozmaite profesje i zainteresowania, wywodzących się z różnych lokalizacji, dysponujących określonym kulturowym kapitałem. Głos każdego z nich jawi się tak samo ważny i doniosły, stąd pomysł, by w „otwartej przestrzeni” mógł zostać nie tylko wypowiedziany, ale i uważnie wysłuchany.

Festiwal Akcept to nie tylko impreza dedykowana osobom z niepełnosprawnością (intelektualną), choć niewątpliwie znajdują się one w jej centrum. To wydarzenie będące niejako pretekstem i zachętą zarazem do publicznej dyskusji oraz namysłu nad zjawiskiem inności i różnorodności, które wpisane w przestrzeń życia codziennego nieustannie skłania do stawiania pytań o miejsce i rolę osoby niepełnosprawnej oraz tych, którzy jej towarzyszą, na arenie zdarzeń potoczności. Wymienione w tym obszarze kwestie i formułowane wokół nich zapytania rzadko znajdują jednoznaczne i precyzyjne rozstrzygnięcia. Podejmowane przez różne strony, zyskują rozmaite drogi interpretacji i uzewnętrznienia: w jednostkowym i niepowtarzalnym doświadczeniu jako wycinek (auto)biografii, w publicznej polemice, czy przenosząc się ze sceny realności, na scenę aluzji do rzeczywistości. Znajdują ekspresję jako prezentacje teatralne, muzyczne, plastyczne, które przybliżają ów spleciony z niepełnosprawnością świat oraz sensy i znaczenia, jakie nadają mu egzystujące z nią postaci. Do przybliżenia się i poznania tego z natury niejednoznacznego i w różnorodny sposób konstruowanego świata, za pośrednictwem V edycji Festiwalu Akcept serdecznie i gorąco zapraszamy!

Organizatorzy
Gdański Archipelag Kultury – Teatr GAK
Fundacja Akces