2017.T21.2019

5 kwietnia rozpoczynamy pierwszy w historii Teatru 21 3-letni projekt. „2017.T21.2019” zakłada pokazy 100 spektakli. Wydarzenie współfinansuje Biuro Kultury m.st. Warszawy, a partnerami są TEATR STUDIO, NOWY TEATR, TEATR POWSZECHNY i oczywiście – INSTYTUT TEATRALNY im. Zbigniewa Raszewskiego.

– Pierwszy raz jesteśmy w sytuacji kiedy wiemy, że w 2019 r. będziemy mieli większość funduszy na grania – mówi Justyna Sobczyk, założycielka Teatru 21 i reżyserka spektakli. – To dla nas duży komfort, ale warto wspomnieć, że pieniądze to nie wszystko, a repertuaru na kilka lat do przodu by nie było, gdyby nie współpraca między wieloma instytucjami.

Pierwsze spektakle zaplanowano na 5 i 6 kwietnia w Nowym Teatrze (ul. Madalińskiego 10/16 w Warszawie). Będą to INDIANIE:

Spektakl o odwadze. Podróż do źródeł odwagi ukrytych w tajemniczej historii Czarnego Węża.
Czym jest dzisiaj odwaga? Jak być odważnym? Jak żyć odważnie? Jak zachęcać do odwagi?
A może wcale jej nie potrzebujemy?

Kolejne pokazy:

11 i 12 kwietnia, g. 19, Instytut Teatralny (ul. Jazdów 1)
KLAUNI, CZYLI O RODZINIE. ODCINEK 3
bilety: 25 zł

16 i 17 maja, g. 11, Teatr Studio (pl. Defilad 1)
KLAUNI, CZYLI O RODZINIE. ODCINEK 3
bilety: 25 zł

30 i 31 maja, g. 11, Teatr Studio (pl. Defilad 1)
STATEK MIŁOŚCI. ODCINEK 1
bilety: 25 zł

8 i 9 czerwca, g. 19 i g. 11, Instytut Teatralny (ul. Jazdów 1)
STATEK MIŁOŚCI. ODCINEK 1
bilety: 25 zł

Więcej informacji:
Marceli Sulecki
m.sulecki@teatr21.pl


POLAK POTRAFI, czyli nic o nas bez Was

O tym, że nasza zbiórka na portalu POLAK POTRAFI zakończyła się sukcesem, było wiadomo już w listopadzie 2016 r. Projekt jednak trwa dopóki nie dostarczymy Wam ostatniej nagrody, a gros z nich to bilety na spektakle Teatru 21 w 2017 r.

Naszą radosną powinnością są również imienne podziękowania na stronie internetowej i fejsbukowym fanpejdżu, które zostawiliśmy sobie na koniec. Komu dziękujemy, kto wybrał właśnie tę konkretną nagrodę? Lista jest długa:

MIKOŁAJ STARZYŃSKI

DAHAR23

MARTA SKOWROŃSKA-MARKIEWICZ

AGNIESZKA CHODAKOWSKA

MIROSŁAW BIAŁOKOWSKI

JOWANKA JAKUBEK-LALIK

JULIA CHONDZYŃSKA

PAULA NOWEK

WOJCIECH KAZANECKI

HALINA NOISZEWSKA

MAŁGORZATA DREWNOWSKA

ANDRZEJ JAROSZKIEWICZ

ALEKSANDRA BARCZYK

ANNA PRZYŻECKA

MONIKA MIODUCHOWSKA

KALINA MICHOCKA

JOLANTA AUGUSTYNIAK

MAGDA KRÓL

AGATA URBANIK

KAROLINA KULPA

PHILIPQ23

GOSIA GRADKOWSKA

SYLWESTER BIRAGA

EWELINA KILISZEK

JOANNA JANISZ

GRZEGORZ PRESS

JOANNA KLIBER

KURTISU

JOANNA NAWROCKA

EWA CHOMICKA

DZIĘKUJEMY ZA WSPARCIE!!!

Warsztaty indiańskie i taniec pow-pow

Na premierę „Indian” musimy poczekać do 9 grudnia. Poczekajmy więc na warsztatach teatralnych

Więcej informacji o spektaklu: nowyteatr.org

„Indianie” to wspólna produkcja Nowego Teatru i Teatru 21. Poprzedzają ją rodzinne warsztaty teatralne. Zapraszamy:

Tytułowi Indianie i ich kultura będą punktem wyjścia do rozmowy o różnorodności, o nas samych, naszych wspólnotach, rodzinnych historiach, rytuałach i pielęgnowaniu małych tradycji; a także zaproszeniem do wspólnej zabawy odwołującej się do naturalnych instynktów, relacji międzyludzkich, spontanicznych zachowań oraz bliskości z naturą.

26 listopada, 11:00
Rodzina językowa
Prowadzenie: Justyna Lipko- Konieczna
Nadanie imienia i przydomku jest w plemionach indiańskich sprawą dużej wagi, w którą angażuje się cała wspólnota. Znaczenie mają tu nie tylko cechy charakteru i temperament, ale też próba odwagi, wyzwanie stawiane przez starszyznę młodym członkom plemienia. Podczas warsztatów stworzymy własne historie swoich imion i wspólnie wybierzemy odpowiadające im przydomki.

3 grudnia, 11:00
W kręgu
Prowadzenie: Justyna Wielgus
„Niebo jest okrągłe i słyszałem, że Ziemia jest okrągła jak piłka i wszystkie gwiazdy. Wiatr w swych najsilniejszych porywach wiruje. Ptaki budują gniazda w kształcie kręgów(…) Nawet pory roku tworzą powtarzający się cykl zmian” Czarny Łoś, Szaman Siuksów Oglala.
Wyprawa w poszukiwaniu ukrytych kręgów zarówno w świecie, jak i w nas samych. Będziemy przemierzać podłogę i sufit, będziemy się turlać i wirować. Będziemy kulą śnieżną i objęciem ramion…
Prosimy o zabranie luźnych ubrań.

10 grudnia, 11:00
Potlacz
Prowadzenie: Katarzyna Pawłowska
Dawanie, czy otrzymywanie – co jest przyjemniejsze?
Jak działa wymiana? Czy możemy dzielić się w taki sposób, żeby dzielonych rzeczy było coraz więcej?
Niezwykłe targowisko, które pomoże zastanowić się nad różnymi mechanizmami wymiany. Wyjdziemy od indiańskiego systemu Potlacz, by dojść do współczesnej ekonomii społecznej. Stworzymy własną walutę i zastanowimy się jakimi umiejętnościami możemy się nawzajem obdarować.

Minione warsztaty:

12 listopada, 11:00
Wędrówki plemienne
prowadzenie: Justyna Wielgus, Katarzyna Lalik, Marta Stańczyk oraz Grzegorz Brandt
Dokąd wędrują historie przekazywane z ust do ust?
Jakie ślady zostawiamy po sobie w miejscach, które odwiedzamy?
Spotkanie poświęcone jest tematowi pamięci oraz sztuce opowiadania. Podczas warsztatu dzieci poznają różne środki przekazu – słowo, gest, dźwięk oraz obraz. Stworzą wielkie malowidła z własnymi opowieściami schwytanymi w łapacze snów i wyruszą w podróż w poszukiwaniu śladów historii ukrytych na terenie Nowego Teatru.

19 listopada, 11:00
Wielki wódz
Prowadzenie: Justyna Sobczyk
Wielki wódz zwołuje naradę.
Usiądziemy w kręgu, by wspólnie przywołać figurę szlachetnego wodza Winnetou. Poznamy historię niezwykłego i dzielnego przywódcy indiańskiego plemienia Apaczów, który zaprzyjaźnił się z białym człowiekiem! Opowiemy o ich przyjaźni, żeby następnie przywołać opowieści o naszych najbliższych przyjaciołach i najserdeczniejszych przyjaciółkach.

Udział w pojedynczych warsztatach: 20 zł
Zapisy: bow@nowyteatr.org | 22 379 33 33

Teatr 21 w Nowym Teatrze

W dniach 4-7 października w Nowym Teatrze przy ul. Madalińskiego zaplanowano 4 pokazy spektakli Teatru 21. Zapraszamy!!!

Teatr 21 pokaże „Upadki. Odcinek 2” (4 i 5 października) oraz spektakl „Klauni, czyli o rodzinie. Odcinek 3” (6 i 7 października). Bilety na wydarzenia można kupować przez stronę Nowego Teatru: http://www.nowyteatr.org/pl

Współpraca z Międzynarodowym Centrum Kultury Nowy Teatr nie ogranicza się tylko do pokazania październikowych spektakli. Do końca roku Teatr 21 na scenie przy Madalińskiego zorganizuje również cykl zajęć „Indianie. Rodzinne warsztaty teatralne”. Zaplanowano je 12, 19 i 26 listopada oraz 3 i 10 grudnia. Będą one wprowadzeniem do przedstawienia dla dzieci (od 7 lat), którego premierę zaplanowano 9 grudnia.

Do zobaczenia!

Warsztaty rodzINNE

Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego oraz Teatr 21 zapraszają dzieci wraz z rodzicami na warsztaty inspirowane książką „21 myśli o teatrze”. Współtwórcami albumu są aktorzy Teatru 21, osoby z zespołem Downa i autyzmem, które od 11 lat regularnie realizują spektakle na zawodowych scenach w Polsce i za granicą.

rodzinne2016_cover

Warsztaty rodzINNE to wyjątkowa okazja do bezpośredniego spotkania i wspólnego odkrywania teatru! Zajęcia poprowadzą twórcy oraz aktorzy Teatru 21, a wspólna zabawa będzie okazją do odpowiedzi na kilka prostych i trudnych pytań:
Co to znaczy być częścią zespołu ? // Czy kiedy się nie ruszam, to ciało śpi ? // Dlaczego aktorzy grają i co jest dla nich ważne?

Warsztaty rodzINNE stanowią przykład pedagogiki teatralnej wyrastającej z idei teatru społecznego – włączającego. Zależy nam na spotkaniu, wzajemnym poznaniu się i wspólnym odkrywaniu możliwości, jakie kryje w sobie teatr!
Justyna Sobczyk, reżyserka Teatru 21, laureatka im. K. Puzyny 2016 przyznawanej przez redakcję miesięcznika Dialog

Warsztaty dla dzieci w wieku 6-9 lat wraz z rodzicami lub opiekunami
terminy: 25 września, 30 października, 27 listopada g. 11:00-12:30

25 września 2016 g.11:00-12:30
MYŚL: JESTEM CZĘŚCIĄ ZESPOŁU
prowadzenie: Justyna Sobczyk, Daniel Krajewski
Wydarzenie odbywa się w ramach Festiwalu Nauki

30 października 2016 g.11:00-12:30
MYŚL: TEATR TO TANIEC I ŚPIEW, DUŻO TAŃCA, DUŻO SATYSFAKCJI I DUŻO ODWAGI. TEATR TO RUCH. KIEDY SIĘ RUSZAM, MOJE CIAŁO BUDZI SIĘ I CIESZY, KIEDY SIĘ NIE RUSZAM, MOJE CIAŁO ŚPI.
Prowadzenie: Justyna Wielgus, Daniel Krajewski

27 listopada 2016 g.11:00-12:30
MYŚL: GRAM BO MAM MOTYWACJĘ DO GRANIA. W KAŻDYM SPEKTAKLU ODKRYWAM COŚ NOWEGO. TO JEST WAŻNE.
Prowadzący: Justyna Lipko-Konieczna, Cela Sobolewska

Bilet rodzinny: 20 zł (2-4 osób)
REZERWACJE: bilety@instytut-teatralny.pl
tel. +48 791 877 377

Bilety dostępne w: księgarni PROSPERO oraz na eventim.pl
koordynacja: dagna.dabrowiecka@teatr21.pl

Teatr 21 z dofinansowaniem MKiDN

Fundacja Win-Win otrzymała w tym roku dofinansowanie na zakup sprzętu z programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Infrastruktura Kultury”. Zobaczcie na co wydamy 40 000 zł

a) Konsoleta oświetleniowa typu „wing” jest rozwiązaniem znacznie tańszym, niż koszt zwykłego kontrolera. Jej przewagą jest także mobilność – mieści się w torbie niewiele większej od pokrowca na laptopa. Proponujemy, aby zakupiona przez nas konsoleta działała w oparciu o system GrandMA2 on PC. Jest to system niezawodny i daje bardzo duże możliwości realizacyjne. System GrandMA2 jest też standardem w większości teatrów oraz instytucji zajmujących się organizacją koncertów. Zapisane wcześniej spektakle wymagają tylko modyfikacji w warunkach wyjazdowych, ale nie jest konieczne pisanie wszystkich scen od podstaw. Skraca to czas montażu, a co za tym, umożliwia zorganizowanie dłuższych próby. Dzięki zakupowi wspomnianej konsoli wszystkie dotychczasowe spektakle Teatru 21 mogłyby zostać wpisane i przechowywane w jednym miejscu (na konsoli), co da w pełni profesjonalną dokumentację techniczną spektaklu.

b) Splitter DMX – element niezbędny do rozdzielenia sygnału sterującego z konsolety oświetleniowej. Jego dodatkowa funkcja polega na ograniczaniu liczby kabli potrzebnych do poprowadzenia podczas montażu.

c) projektor – projekcje wideo są nieodłącznym elementem każdego spektaklu Teatru 21. W najnowszych trzech przedstawieniach wykorzystujemy bezprzewodową transmisję ze smartfona, którego aktorzy używają do nagrywania tego, co dzieje się na scenie. Jako technologiczny purysta wiem, jakiego sprzętu potrzebuje ten zespół, jeśli chce, aby jego znakiem firmowym były wizualizacje na odpowiednim poziomie. Poniższe parametry Umożliwią nam organizowanie grań w gorzej wyposażonych salach (np. domach kultury) i zwiększą elastyczność pracy twórców.

Parametry projektora:
Jasność: nie mniej niż 7000 Ansi. Rozdzielczość: nie mniej niż 1280 szerokości i 720 pixeli wysokości,
obiektyw: w zestawie bądź zintegrowany (zakres nie mniejszy niż 1,3-1,5); wymagane złącza wejściowe (HDMI, D-sub RGB 15 pin czyli tak zwane VGA); wymagana funkcja przesunięcia osi optycznej obrazu tzw. lens shift oraz mechaniczna przysłona (shutte); rejestrator dźwięku (TASCAM DR-40)

d) Teatr 21 tworzy coraz więcej materiałów archiwalnych oraz multimedialnych (filmy, zdjęcia, nagrania audio), które znajdują się na wielu prywatnych dyskach twardych osób je tworzących. Dla bezpieczeństwa i porządku warto, żebyśmy posiadali bezpieczny dysk zewnętrzny, który wszystkie te materiały zarchiwizuje.

e) Komputer do obsługi dźwięku i video – za optymalny uważam 13-to calowy Macbook Pro Retina z dyskiem o pojemności 128 GB lub 256 GB. Wybraliśmy taki model ze względu na niezawodność samego sprzętu Apple, stabilność systemu i oprogramowanie doskonale nadające się do pokazów na żywo.

f) sprzęt biurowy: dwa komputery oraz maszyna wielofunkcyjna do drukowania, kserowania i skanowania.

Projekt „Nasze 21” dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Stage Festival 2016

Teatr 21 i Fundacja Win-Win realizują swój pierwszy tak poważny zagraniczny projekt. Dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytutów Polskich w Sztokholmie i Berlinie odwiedzimy Finlandię i Niemcy. Pierwsza wizyta pod koniec sierpnia w Helsinkach. Zagramy dwukrotnie spektakl „Upadki. Odcinek 2”.

„OUT. Teatr 21 jedzie na Zachód” to projekt finansowany z ministerialnego programu „Promesa 2016 – promocja polskiej kultury za granicą”. Jego podstawową częścią są pokazy spektakli Teatru 21, ale do Helsinek i Berlina jedziemy również po to, by podpatrzyć zagraniczne instytucje zajmujące się na co dzień sztuką inkluzywną, przeprowadzić wspólne warsztaty. Wraz z nami do obu miast udadzą się uczestnicy wydarzenia „Więcej niż teatr”, który trwa we Wrocławiu z okazji przyznania temu miastu tytułu Europejskiej Stolicy Kultury.

Pierwsza podróż rozpocznie się 26 sierpnia. Tego dnia udamy się do Helsinek by 27 i 28 sierpnia zagrać spektakl „Upadki. Odcinek 2”. Gościć będzie nas scena Kulttuuritehdas Korjaamo przy ul. Töölönkatu 51.

mkidn

STAGE_LOGO

instytut_polski_swe

 

 

 

 

 

 

Więcej informacji o wydarzeniu znajdziecie TUTAJ

 

 

Najpierw Czechy, potem Finlandia

Teatr 21 znowu będzie miał pracowite wakacje. Po wrocławskim Brave Festival czekają nas wojaże zagraniczne. W lipcu jedziemy na czeski Menteatral, a pod koniec sierpnia do Helsinek na Stage Festival.

Menteatral to wyjątkowy festiwal. Odbywa się w Neratovie, małej miejscowości w Górach Orlickich. Od dwóch lat pod koniec lipca złożona z kilkunastu domów wieś staje się centrum sztuki. W kilkudziesięciu spektaklach, koncertach, warsztatach i spotkaniach uczestniczą chyba wszyscy mieszkańcy, rzesze turystów i goście z kilku krajów. Warto dodać, że każde wydarzenie to przykład działania inkluzywnego, włączającego. Wbrew obiegowej opinii nie jest tak, że jeśli coś jest dla każdego, to jest dla nikogo. Czeski Menteatral to przykład, że sztuka inkluzywna może być jednocześnie rewolucyjna i przyjazna, pełna świeżości i powszechna. Teatr 21 pokaże w Czechach spektakl „Upadki. Odcinek 2”.

Tak było w ub.r. Jak będzie w tym?

O wyjeździe do Finlandii więcej informacji wkrótce.

Wracamy na Brave Festival

6 i 8 lipca spektakle Teatru 21 będzie można zobaczyć na wrocławskim Brave Festival. Pokażemy „Upadki. Odcinek 2” i przedstawienie „Klauni, czyli o rodzinie. Odcinek 3”

OFICJALNA STRONA FESTIWALU

Spektakle zostaną pokazane w IMPARCIE o godz. 18. To nie wszystkie wydarzenia, jakich bohaterem będzie nasz zespół. Już 5 lipca zapraszamy na godz. 16 do Galerii ArtBrut przy ul. Ruskiej 46A na wspólną akcję performatywną z aktorami. Odbędzie się ona z okazji trwającej tam wystawy „Czy wolność?…” Będzie to powrót do naszej kwietniowej akcji „Pesach”, którą przeprowadziliśmy w kwietniu w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN.

7 lipca zawitamy do klubu festiwalowego Bułka z Masłem przy ul. Szajnochy. O godz. 15 rozpocznie się odsłona Brave Meeteings, której bohaterem będzie nasz zespół i – mamy ogromną nadzieję – publiczność. Czekamy na ciekawe spotkanie, na rozmowę!

Od 1 lipca w klubie Bułka z Masłem można oglądać wystawę zdjęć Grzegorza Pressa. To fotoreportaż , który wygrał BZ WBK Press Foto. Zdjęcia znalazły się również w książce „21 myśli o teatrze” nagrodzonym na Warszawskich Targach Książki tytułem „Najpiękniejszego albumu roku”. Książka składa się z fotografii ze spektakli i prób naszego zespołu oraz tekstów krytycznych. Historia naszej pracy przedstawiona została w oparciu o 21 myśli, cytatów aktorów Teatru 21.

24 godziny w Krakowie

4 czerwca zaczyna się w Krakowie „Długi Obieg”. W Narodowym Starym Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej pół tysiąca widzów zobaczy 10 instalacji, performansów i etiud. Wśród uczestniczących artystów – Justyna Sobczyk i Teatr 21.

FILE_04A69D-1EF8F0-96D515-D4362B-00998A-C3F9C8

TEATR 21
| HAMLET V
Akcja performatywna Teatru 21 to nawiązanie do wyreżyserowanego przez Andrzeja Wajdę spektaklu „Hamlet IV”. Tytułową rolę zagrała w nim Teresa Budzisz-Krzyżanowska. Dramat Szekspira okazuje się tekstem krytycznym wobec teatru jako społecznej instytucji. To odkrycie było możliwe, ponieważ praca nad przedstawieniem zbiegła się z przełomem roku 1989 r., czasem, o którym Maria Janion pisała jako o „końcu paradygmatu romantycznego”. Stare wzorce bohaterstwa przestały obowiązywać, a nowe jeszcze się nie wyłoniły. Wajda powierza tytułową rolę Budzisz-Krzyżanowskiej i wydobywa na pierwszy plan kwestię nieobecności określonych grup w głównym nurcie życia społecznego.

Teatr 21 od 11 lat konsekwentnie podejmuje refleksję nad obecnością na scenie aktora – osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Zastanawiamy się nad tym, jak wskrzesić jego prawo do budowania swojej tożsamości, jak zapewnić słyszalność jego głosu. Nasze dotychczasowe przedstawienia oparte były o teksty i doświadczenia aktorów. „Hamlet V” to pierwsza próba zmierzenia się nie tylko z utworem dla teatru napisanym, ale również teatralną konwencją. Nie trzeba przypominać, że przez stulecia wykluczała ona z obszaru tzw. sztuki wysokiej nie tylko aktorów z niepełnosprawnościami, ale również kobiety, czego dowodem są również dzieje szekspirowskiego Globe Theatre. Metaforą tej relacji będzie garderoba – miejsce ostatnich aktorskich przygotowań przed wyjściem na scenę. Właśnie tam chcemy zadać pytanie: „Być czy nie być?”.

DŁUGI OBIEG to wydarzenie, które powstało w oparciu o ideę traktującą teatr jako miejsce artystycznego spotkania ludzi o rozmaitych artystycznych drogach, którzy tworząc zespół realizatorów, wspólnie pracują nad przygotowaniem spektaklu, chcemy, aby tym razem pretekstem do ich poszukiwań stała się przestrzeń budynku teatralnego. Wierzymy, że ich realizacje wynikną z przypatrywania się przestrzeniom, jakie do tej pory nie stawały się miejscem obcowania ze sztuką bądź były niemym świadkiem jej powstawania. Takim miejscem z pewnością jest Scena i jako miejsce uprzywilejowane, na ten jeden wieczór stanie się mniej istotna, niż nowo powstałe stacje. Wówczas uda się zobaczyć teatr jako organizm, którego przestrzenie i ich użytkownicy, mogą się wypełnić twórczością tam, gdzie nikt się tego nie spodziewa.

Artyści biorący udział w projekcie:

MARCIN CECKO
KATARZYNA KOZYRA
ANNA KRÓLIKIEWICZ
MIREK KACZMAREK
ZBIGNIEW LIBERA
JUSTYNA SOBCZYK
RAFAŁ URBACKI
SZPECHT/HAUDEK/CZUPKIEWICZ
MARBLE CROWD (ISLANDIA)

KURATOR: JUSTYNA ŁAGOWSKA,
WSPÓŁPRACA ARTYSTYCZNA: MICHAŁ BUSZEWICZ