Nanodźwięki to autorski program edukacji muzycznej realizowany przez Emilię Karolinę Sitarz – specjalizującą się w muzyce współczesnej pianistkę, pedagożkę, kuratorkę wydarzeń muzycznych, laureatkę wielu nagród, w tym Fryderyków, Paszportu „Polityki” i Koryfeusza.
Tegoroczny program wydarzeń muzycznych i edukacyjnych, skierowany do osób z niepełnosprawnościami, obejmuje koncerty z prelekcjami, warsztaty edukacyjne, zajęcia indywidualne oraz wspólne śledzenie transmisji Konkursu Chopinowskiego. Wszystkie wydarzenia dostosowane są do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, a miejsca koncertów i repertuar zostały dobrane tak, by umożliwić uczestnictwo jak najszerszej grupie. Celem koncertów jest stworzenie bezpiecznej przestrzeni do odbioru muzyki dla osób, dla których nowy dźwięk, nadmiar bodźców czy nieprzewidywalne zmiany dynamiki lub barwy instrumentu stanowią wyzwanie, często uniemożliwiające uczestnictwo w wydarzeniach muzycznych. Organizatorzy chcą wspólnie z uczestnikami pokonać obawy, poznać sposoby na „słuchanie” dźwięku i radzenie sobie z emocjami, jakie muzyka wywołuje.
18, 19 i 20 października w Barze Studio wyjątkowe wydarzenie: Finały mistrzostw świata w graniu Chopina na fortepianie! Przez trzy dni finałów na wielkim ekranie śledzić będziemy zmagania najlepszych pianistów świata – tak jak ogląda się finały sportowych mistrzostw, tyle że bohaterem będzie muzyka Chopina. Towarzyszyć nam będzie Emilia Karolina Sitarz, która z niezwykłą swobodą i pasją wprowadzi słuchaczy w tajniki gry, odsłoni kulisy pianistycznego kunsztu i podpowie, na co warto zwrócić uwagę w konkursowych interpretacjach. Każdy uczestnik sam wybierze sposób słuchania: czysty dźwięk lub odbiór wraz z komentarzem w trakcie wykonań. W trakcie transmisji, dzięki staraniom Stowarzyszenia Kwadrofonik muzyka Chopina zostanie przetłumaczona na polski język migowy (PJM), co sprawi, że emocje i kształt muzyki będą dostępne dla osób niesłyszących. Dzięki temu Chopin stanie się dostępny dla wszystkich, podobnie jak jeden z najpopularniejszych barów
Warszawy. Daj się ponieść emocjom na bieżąco, a nie tylko w trakcie oklasków? Bądź z nami! Startujemy codziennie od 18:00.
Niespodzianki czekają na uczestników halloweenowego koncertu Bartka Wąsika (2 listopada), który zaprezentuje repertuar inspirowany ostatnią nocą października. Wirtuoz fortepianu, kompozytor i aranżer zabierze publiczność w mroczną, pełną emocji atmosferę
ścieżki dźwiękowej stworzonej przez Wojciecha Kilara do filmu Francisa Forda Coppoli „Dracula”. Bartek Wąsik, laureat wielu nagród, zinterpretuje utwory Kilara, nadając im swój indywidualny styl i wrażliwość. Podczas koncertu usłyszymy również Lutosławski Piano Duo – wraz z Emilią Karoliną Sitarz wykona „Dance Macabre” C. Saint-Saënsa. Następnie uczestnicy przeniosą się do Centrum Sztuki Włączającej Teatru 21, gdzie 15 listopada do świata bębnów, werbli, pałeczek, cymbałów, gongów i talerzy zabierze ich Magdalena Kordylasińska-Pękala – wybitna polska perkusistka, specjalizująca się w wykonawstwie kameralnej i solowej muzyki XX i XXI wieku. Artystka realizuje się również w muzyce rozrywkowej, współpracując m.in. z Kortezem, Melą Koteluk i Arturem Rojkiem.
Jest perkusistką zespołów Kwadrofonik i Hashtag Ensemble. Jej solowy koncert uświetni przestrzeń przy Placu Hallera, tworząc niezwykły nastrój – mnogość dźwięków wydobywanych spod jej rąk wywoła wrażenie obecności całej orkiestry symfonicznej. Finałem programu będzie występ Hanki Rybki z zespołem. Wszechstronna góralska wokalistka zagra 3 grudnia w Terminalu Kultury – nowoczesnej sali koncertowej na
warszawskim Gocławiu. Zaprezentuje charakterystyczne dla siebie połączenie folku i jazzu w nowych aranżacjach Pieśni Fryderyka Chopina. Głębia emocjonalna i autentyczność, czerpiąca z tradycji, obecna w utworach artystki, a także poruszające i pełne ekspresji wykonania tworzą unikalną tożsamość sceniczną, która za każdym razem zaskakuje nowym obliczem. Działania edukacyjne w tym roku są prowadzone regularnie w Warszawie: utworzono trzy grupy młodzieży, z którymi organizatorzy spotykają się co miesiąc. Planowane są także
wakacyjne warsztaty dla dzieci w wieku 6–12 lat, trzydniowe warsztaty dla młodzieży w spektrum autyzmu (w ramach współpracy ze Stowarzyszeniem „Mary i Max”) oraz – po raz pierwszy – warsztaty poza Warszawą: tworzenie partytur graficznych podczas festiwalu
Sonikalia w Olsztynie.
Partnerami wydarzeń są: Fundacja Akacja, Fundacja Giganci oraz Stowarzyszenie Innowacji Społecznych „Mary i Max”, które wprowadza uczestników w świat komunikacji wspomagającej i alternatywnej, a także Wytwórnia Zdarzeń Sonokinetycznych.
Wszystkie wydarzenia są otwarte dla publiczności, jednak pierwszeństwo udziału mają osoby z niepełnosprawnościami.
Program współfinansowany jest ze środków Miasta Stołecznego Warszawy oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programów „Kultura Dostępna” i „Edukacja Kulturalna”. Dodatkowe wsparcie udzielone zostało przez Fundację na Rzecz Osób z Niepełnosprawnościami oraz Chorobami Przewlekłymi Forward.