BLOK 1: Przedszkole i szkoła jako przestrzenie przyjazne.
Tegoroczny projekt O!SWÓJ rozpoczynamy w szczególnie trudnym czasie. Trwa wojna w Ukrainie, a Polska przyjmuje i wspiera miliony uchodźców szukających schronienia. Ukraińskie dzieci są już w polskich przedszkolach i szkołach. Wszyscy, w tym nauczyciele i uczniowie, znajdujemy się w stanie podwyższonego napięcia, radząc sobie lepiej lub gorzej z poczuciem niepewności, braku bezpieczeństwa, permanentnego stresu.Pragniemy zaproponować warsztaty z obszaru inkluzywnej edukacji kulturalnej oraz sztuki performatywnej, które będą stanowić wsparcie zarówno indywidualne (skierowane bezpośrednio na potrzeby nauczyciela), jak również w pracy z grupą uczniów i uczennic. Mocną stroną tegorocznej edycji programu szkoleniowego O!SWÓJ jest połączenie aspektu warsztatowego z doświadczeniem oglądania przedstawień.
Bazowymi kategoriami, wokół których zaprojektowaliśmy tegoroczny program, są: język, ciało, inny, spotkanie, wspólnota, strategie włączające.
Ponadto uczestniczki/uczestnicy każdego z 6 bloków szkoleniowych otrzymają zestaw trzech wydanych przez Teatr 21 książek z serii „Odzyskiwanie obecności”, które poszerzą wiedzę z obszaru studiów o niepełnosprawności.
Cykl spotkań rozpoczynamy w maju 2022 roku, a zakończymy w grudniu 2022.
Zapisy na każdy blok tematyczny będą ogłaszane osobno.
BLOK 1: “Przedszkole i szkoła jako przestrzenie przyjazne”
sobota, 14 maja 2022 (13:00 – 15:00) — spektakl „Królestwa”
piątek, 3 czerwca 2022 (16:00-20:00) — warsztaty
sobota, 4 czerwca 2022 (10:00-17:00) — warsztaty
„Królestwa” – spektakl
sobota, 14 maja 2022 (13.00 – 15:00)
miejsce: Teatr Guliwer (ul. Różana 16, Warszawa)
Spektakl powstał z myślą o dzieciach 3+, jest owocem koprodukcji Teatru 21 oraz Teatru Guliwer w Warszawie. Przedstawienie w swojej łagodnej, sensorycznie przyjaznej formie stanowi przeciwwagę dla pełnej napięcia przestrzeni publicznej wypełnionej wojną i innymi społecznymi konfliktami. Przedstawienie odpowiada na język panującej obecnie przemocy zupełnie inną wizją myślenia o wspólnocie, która oparta jest na różnorodności i zaciekawieniu innym.
Spektakl został przygotowany z myślą o dzieciach z różną wrażliwością sensoryczną, w tym o osobach w spektrum autyzmu. “Królestwa” powstały na podstawie historii wymyślonych i zilustrowanych przez Martę Stańczyk (aktorkę Teatru 21, kobietę w spektrum autyzmu) podczas pierwszej fali pandemii. To kilka prostych opowiadań, w których nie ma metafor, drugiego dna ani głębokiej psychologii postaci. Materiały te stały się dla twórczyń i twórców spektaklu inspiracją do spojrzenia na świat każdej istoty żyjącej jak na osobne królestwo. Fabuła jest pretekstem do uważnej obserwacji naszej planety, dostrzegania potrzeb i różnorodności wszystkich jej mieszkańców.
Przedszkole i szkoła jako przestrzeń przyjazna
piątek 3 czerwca 2022
16:00 – 20:00 prowadzenie: Izabela Chlewińska
sobota 4 czerwca 2022
10:00 – 11:00 prowadzenie: Justyna Lipko-Konieczna
11:00 – 13:00 prowadzenie: Justyna Sobczyk
13:00 – 14:00 lunch
14:00 – 17:00 prowadzenie: Justyna Sobczyk
miejsce: WCIES (ul. Stara 4, Warszawa)
Wyobraźmy sobie przedszkola i szkoły jako przestrzenie przyjazne i różnorodne. Nie mamy wpływu na to, co dzieje się w przestrzeni społeczno-politycznej, niewiele możemy zdziałać na poziomie zmian architektonicznych. Przestrzenią naszej pracy jest to, co w nas i co między nami. Co możemy zrobić, żeby wesprzeć siebie i naszych uczniów w czasie, kiedy wszystkimi kanałami płyną do nas trudne do zaakceptowania informacje, obrazy, opowieści?
Pierwszy dzień pracy zostanie poprowadzony przez choreografkę i współreżyserkę przedstawienia Izabelę Chlewińską i dedykowany jest uczestniczkom i uczestnikom. Skupimy się na tym, czym jest czucie głębokie, wrażliwość sensoryczna i co pozwala wyregulować emocje, obniżyć napięcie i stres w ciele. Pracę w drugim dniu przejmie Justyna Sobczyk, reżyserka spektaklu, pedagożka teatru, która skupi się na pracy z uczniami i pozwoli poznać sposoby teatralnego działania z tematem różnorodności. Z pomocą przyjdzie nam pedagogika teatru i wspólne twórcze działania, które możemy podjąć w celu budowania grupy/klasy jako zespołu różnorodnych osób. Wspólnie zastanowimy się, jak wspierać komunikację i wzajemną otwartość uczniów na siebie.
CHCESZ WZIĄĆ UDZIAŁ W O!SWÓJ 2022?
Do udziału w pierwszym bloku “O!SWÓJ 2022” zapraszamy 22 nauczycieli i nauczycielek.
Decyduje kolejność zgłoszeń.
Udział w projekcie jest bezpłatny.
Wszystkich chętnych prosimy o zapoznanie się z harmonogramem i zgłoszenie się na stronie: https://bit.ly/Oswoj-2022-blok1
Zgłoszenia przyjmowane są do 13 maja 2022.
ZGŁASZAM SIĘ NA O!SWÓJ 2022 - BLOK 1
PROWADZĄCE:
Izabela Chlewińska – tancerka, choreografka, performerka. Odbyła staż w zespole Troubleyn Jana Fabra w Antwerpii, wizytę studyjną w Filadelfii, rezydencje artystyczne w Tokio. Stypendystka DanceWeb w Austrii. Swoje prace choreograficzne (“Ophelia is not Dead”, “Tralfamadoria”, “Dehumanized Project Nr 1”, “You Have Your Voice”) prezentowała m.in. w Niemczech, Meksyku, Stanach Zjednoczonych, Japonii czy we Włoszech. Autorka i reżyserka instalacji performatywnej MaMoMi dla dzieci do lat 2 w Nowym Teatrze w Warszawie. Ostatnie jej prace choreograficzne to “CISZA” – dedykowana doświadczaniu bliskości i wspólnoty oraz “OBSERWATOR” – solo na widownię w towarzystwie performera. Na zaproszenie warszawskiej galerii Zachęta stworzyła instalację performatywną “CIAŁO” (wspólnie z Tomkiem Bergmannem i synem Miłoszem). Współtworzy warszawskie Centrum w Ruchu – nieformalny kolektyw choreografów niezależnych.
Justyna Sobczyk – prezeska Zarządu Fundacji Teatr 21. Twórczyni warszawskiego Teatru 21, pedagożka teatru, reżyserka, wykładowczyni w Akademii Teatralnej w Warszawie i Uniwersytecie Warszawskim. Ukończyła Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Akademię Teatralną w Warszawie oraz Universität der Künste w Berlinie – wydział pedagogiki teatru. Absolwentka programów Szkoły Liderów, tutorka innowacyjnych projektów w programie Generator Innowacji w Towarzystwie Inicjatyw Twórczych „ę”. Od ponad 17 lat związana z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Od 2005 roku z zaangażowaniem i pasją działa na rzecz pedagogiki teatru: projektując i realizując szkolenia, warsztaty i inne działania o charakterze edukacyjnym i artystycznym, współzałożycielka Stowarzyszenia Pedagogów Teatru. Od 2014 roku z ramienia Instytutu Teatralnego kieruje dwuletnimi studiami podyplomowymi Pedagogika Teatru, które realizowane są we współpracy z Instytutem Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Laureatka nagrody “Kamyk Puzyny” przyznawanej przez czasopismo “Dialog” oraz nagród “Wdechy” i “Wdechy publiczności” w kategorii “Człowiek roku 2016” przyznawanej przez “Gazetę Wyborczą – Co Jest Grane” wraz z Teatrem 21 jest laureatką Paszportów Polityki, a od roku 2022 jest ambasadorką Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Justyna Lipko-Konieczna – członkini Zarządu Fundacji Teatr 21. Dramaturżka, pedagożka i badaczka teatru. Absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie, ukończyła studia doktoranckie w Instytucie Kultury Polskiej UW. Współtwórczyni programu studiów Pedagogika Teatru (Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Instytut Kultury Polskiej UW). Autorka kilkudziesięciu scenariuszy teatralnych. W latach 2011-2015 dramaturżka Teatru Studio im. St. I. Witkiewicza w Warszawie. Od 2012 roku dramaturżka Teatru 21, którego aktorami są osoby z zespołem Downa i autyzmem. Łączy teorię z praktyką, wprowadzając w obszar teorii teatru polskiego perspektywę studiów o niepełnosprawności i wydając liczne publikacje i książki, m.in.: “21 myśli o teatrze”, “Odzyskiwanie obecności. Niepełnosprawność w teatrze i performansie”. Razem z grupą współtworzyła m.in. spektakle “…i my wszyscy. Odcinek 0”, “Statek miłości. Odcinek 1”, “Upadki. Odcinek 2”, “Klauni czyli o rodzinie”, “Rewolucja, której nie było”. Obecnie wraz z Teatrem 21 współtworzy społeczną artystyczną instytucję kultury pod nazwą “Centrum Sztuki Włączającej”.