Trzeci sezon Centrum Sztuki Włączającej

Zależy nam, by zainicjować namysł nad wprowadzeniem nowych, opartych na sprawiedliwszym i bardziej zrównoważonym udziale osób z niepełnosprawnościami praktyk włączających prowadzonych na polu sztuki – w tym w szczególności teatru, tańca, performansu i sztuk wizualnych. Uderzająca jest wciąż znikoma obecność osób z niepełnosprawnościami, zarówno po stronie odbiorców jaki i twórców sztuki tworzonej w instytucjach publicznych deklarujących politykę dostępności i inkluzji. Chcemy zastanowić się, jaki rodzaj działań i postaw jest konieczny, by społeczność artystów i społeczność odbiorców teatru, tańca, performansu i sztuk wizualnych poszerzyła się o grono osób z niepełnosprawnością, których nieobecność jest wciąż dotkliwym sygnałem społecznych nierówności.
Dialog ten chcemy prowadzić w działaniu, inicjując warsztaty, dyskusje, wykłady i seminaria adresowane do środowiska osób z niepełnosprawnościami, artystów, pracowników instytucji kultury, aktywistów działających na rzecz praw osób z niepełnosprawnościami, społeczników, a także nauczycieli, pracowników socjalnych. Tak szeroki klucz pozwoli nam poznać różne punkty widzenia, pozwoli skonfrontować się z różnymi, często ukrytymi barierami i przeszkodami, fizycznymi i mentalnymi, które uniemożliwiają społeczną integrację w polu sztuki. Tym działaniom będą towarzyszyły pokazy spektakli oraz działalność wydawnicza, której celem jest rozwój w Polsce studiów o niepełnosprawności, które na Zachodzie pomogły trwale i skutecznie zmienić społeczny wizerunek osób z niepełnosprawnościami, ukazując je jako godne, sprawcze i pełnowartościowe.
W serii wykładów, webinarów i dyskusji podejmiemy tematy związane ze strategiami reprezentacji niepełnosprawności w przestrzeni publicznej, oraz w namyśle o kulturze i sztuce. Zastanowimy się skąd biorą się określone obrazy niepełnosprawności i jak regulują one obecność/nieobecność osób z niepełnosprawnościami na polu aktywnego tworzenia kultury oraz w jaki sposób idea różnorodności biologicznej pozwala przekroczyć te krzywdzące przedstawienia. Dyskusje, które będziemy inicjować, będą komentować i odpowiadać na bieżącą sytuację osób z niepełnosprawnościami.
ROZMOWY
Już w lutym podjęliśmy dyskusję o strategiach reprezentacji niepełnosprawności w dramacie i teatrze, którą poprowadziła dr Ewelina Godlewska-Byliniak. Wychodząc od treści i sposobu przedstawienia niepełnosprawności w dramacie Maliny Prześlugi “Debil”, zastanawialiśmy się jak przekroczyć nieświadome i krzywdzące klisze w budowaniu obrazu niepełnosprawności w języku teatralnym, zwracaliśmy uwagę na pułapki w sięganiu po doświadczenie mniejszości przez reprezentantów większości, które przenoszą się nie na emancypację dyskryminowanej grupy, a zwiększają jej ucisk.
W marcu zaprosimy na kolejne spotkanie, tym razem m.in. z pływaczką, aktywistką, mistrzynią świata w pływaniu, paraolimpijką Karoliną Hamer oraz z Aleksandrą Petrus, artystką sceny polskiego stand-upu, o słownej przemocy, granicach w sztuce i o napięciu między śmiechem jako narzędziem demaskacji określonych klisz na temat niepełnosprawności, a śmiechem jako narzędziem opresji i stygmatyzacji. Spotkanie poprowadzi Filip Pawlak.
WYKŁADY
Teatrowi i bioróżnorodności poświęcona będzie – seria wykładów dr Katarzyny Ojrzyńskiej: “Na styku studiów o niepełnosprawności i humanistyki ekologicznej: niepełnosprawność, (bio)różnorodność, współzależność, przetrwanie”. Badaczka podejmie refleksję na temat rozwijających się od niedawna zielonych studiów o niepełnosprawności. Jest to dziedzina badań, która otwiera ciekawą perspektywę przydatną w rozważaniach nad miejscem zarówno sprawnego, jak i niepełnosprawnego człowieka w świecie oraz w działaniach aktywistycznych ukierunkowanych na budowanie inkluzywnego, bioróżnorodnego świata w duchu sprawiedliwości ekologicznej.
Przyjrzymy się pracom takich artystów z niepełnosprawnościami jak: Sunaura Taylor, Kenny Friesa, Clair Cunningham i Rafał Urbacki, które łączą perspektywę osobistą, skupioną na indywidualnym doświadczeniu niepełnosprawności z namysłem ekologicznym.
DOSTĘPNOŚĆ EDUKACJI ARTYSTYCZNEJ
W dialogu z ekologią humanistyczną i różnorodnością w sztuce przeprowadzimy serię rozmów o dostępność edukacji artystycznej. Dr Monika Kwaśniewska porozmawia z gronem międzynarodowych artystów o różnych strategiach włączania osób z niepełnosprawnościami w główny nurt edukacji artystycznej i życia teatralnego. Chcemy przyjrzeć się, w jaki sposób w różnych krajach europejskich realizowana jest polityka wyrównywania szans w dostępie do edukacji, reprezentacji osób z niepełnosprawnościami w instytucjach kultury, w tym przede wszystkim w teatrach i uczelniach przygotowujących do wykonywania zawodu aktorskiego.
Gośćmi tych spotkań będą twórcy m.in. z Moomsteatern w Szwecji, z Theater Babel Rotterdam w Holandii, z Blue Teapot Theater Company w Irlandii. Na tle tych doświadczeń przyjrzymy się polskiemu krajobrazowi edukacji artystycznej i zastanowimy, jakie kroki podjąć, by osoby z niepełnosprawnościami zyskały dostęp do profesjonalnej edukacji artystycznej.
WARSZTATY TEORII I DOŚWIADCZENIA
W ramach “Warsztatów teorii i doświadczenia”, prowadzonych przez dr Magdalenę Zdrodowską, podejmiemy próbę potraktowania bioróżnorodności jako narzędzia, poprzez które można na nowo pomyśleć o instytucji kultury/edukacji. W punkcie wyjścia znajdą się takie aspekty bioróżnorodności, które pozwolą postawić pytania o to co ludzkie, nie-ludzkie, transgatunkowe. Szczególnie interesująca będzie tu technika i figura protezy, relacje między protezami a ich użytkownikami oraz poczucie sprawczości w stosunku do protezy. Przeprowadzimy otwarty nabór na warsztaty i zaprosimy do działania artystów, aktywistów, działaczy – amputantów, wózkowiczów, protezowiczów.
HISTORIA ODMIENNOŚCI – spektakl familijny
Sercem tego sezonu będą dwie produkcje teatralne. Pierwszą z nich będzie “Historia odmienności” (tytuł roboczy) – spektakl familijny koprodukowany z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego, realizowany w namiocie cyrkowym. Przedstawienie powstanie z myślą o najmłodszych i ich rodzinach, którym pozwoli podjąć ważną rozmowę o tym, w jaki sposób od wieków dzielimy ludzi na swoich i obcych, pełnosprawnych i niepełnosprawnych, będących w normie i poza nią. Szczegóły już wkrótce.
KRÓLESTWA – spektakl koprodukowany z Teatrem Guliwer
Pomysłodawczynią “Królestw” jest Marta Stańczyk – aktorka z autyzmem pracująca od lat w zespole Teatru 21. Spektakl powstanie na podstawie jej tekstu, który narodził się w czasie ścisłej izolacji i jest wyrazem tęsknoty za bliskim kontaktem z przyrodą, za możliwością wyjścia z domu i wejścia w relacje z otaczającym światem. Szczegóły już wkrótce.
Program edukacyjny wokół spektakli składał się będzie z rozbudowanych działań warsztatowych uzupełniających proces powstawania przedstawień. Swoimi działaniami zamierzamy objąć zarówno widzów (dorosłych i dzieci), jak i współpracujących z nami artystów i pracowników instytucji publicznych.
Wierzymy, że mądra, empatyczna, porzucająca postawę strachu przed różnicą edukacja jest szansą na realną zmianę w kreowaniu negatywnego wizerunku osób z niepełnosprawnościami, osób odbiegających od przyjętej normy. Dlatego szereg działań artystycznych w ramach trzeciego sezonu Centrum Sztuki Włączającej: Nie zostawiaj nikogo w tyle kierujemy do dzieci i ich rodziców, uczniów i nauczycieli.
O!SWÓJ – warsztaty dla uczniów i nauczycieli
Przygotowaliśmy kolejną edycję projektu O!SWÓJ, w którym nasi twórcy i aktorzy spotkają się z uczniami i nauczycielami. Podczas rozmów, warsztatów, wspólnego oglądania spektakli będziemy rozwijać umiejętności przełamywania barier, porzucania stereotypów, budowania relacji z innym bez względu na jego wygląd, sprawność, status ekonomiczny. Chcemy zachęcić dzieci, rodziców, nauczycieli do pomyślenia o innym nie poprzez deficyty czy braki, ale poprzez jego potencjalności i możliwości.
WOLNA SZKOŁA 21
Wychodząc od idei szkół demokratycznych opartych na potencjale ich twórców i uczestników, chcemy stworzyć platformę wymiany umiejętności adresowaną do osób z niepełnosprawnościami i ich sojuszników/sojuszniczek. Dziś osoby z niepełnosprawnością intelektualną mogą uczęszczać do szkoły do 24. roku życia. Dalsze formy dokształcania, rozwijania nowych umiejętności odpowiadających indywidualnym potrzebom, są dla nich w ramach obowiązującego systemu edukacji niedostępne. Inspirując się koncepcją możliwości filozofki Marthy Nussbaum, chcemy zainicjować nową formułę wolnej szkoły dla osób z niepełnosprawnościami, w której każdy będzie mógł w pełni funkcjonować wykorzystując swój potencjał, a zatem żyć dobrze.
Dlatego też w tym sezonie, poświęconym uważności na społeczne otoczenie, w którym funkcjonujemy i na różne formy synergii, dzięki którym możemy podążać razem w kreowaniu przestrzeni wspólnego życia, uwzględniając wszystkich jej mieszkańców, rozpoczynamy pracę nad nowym projektem o nazwie Wolna Szkoła 21.
WYDAWNICTWA W RAMACH SERII “ODZYSKIWANIE OBECNOŚCI”
W ramach naszej działalności wydawniczej rozpoczynamy prace nad przekładami kolejnych dwóch książek z obszaru studiów o niepełnosprawności, które ukażą się w serii Odzyskiwanie obecności. Partnerem serii jest Narodowa Galeria Sztuki Zachęta.
W “Estetyce niepełnosprawności” Tobin Siebers zastanawia się dlaczego o pewnych ludziach, rzeczach, widokach mówimy od razu, że są piękne? Co sprawia, że jedne ciała uznajemy za estetyczne i dążymy, by zbliżyć się do ich ideału, a o innych mówimy, że są odrażające, brzydkie? Co z naszymi wyobrażeniami o pięknie ma wspólnego sztuka i kanony, które tworzy? Siebers zabiera nas w podróż po sztuce współczesnej i zaprasza do wspólnego namysłu nad wyobrażeniami o zdrowiu i chorobie, sprawności i niepełnosprawności, które towarzyszą nam na co dzień i według których budujemy relacje społeczne. Siła tych wyobrażeń sprawia, że unikamy pewnych obrazów i pewnych grup społecznych, które się z nimi kojarzą. Autor tej nagrodzonej wpływową nagrodą University of Michigan Press Book książki udowadnia, że fundamentem sztuki XX wieku jest właśnie niepełnosprawność, i że sztuka nie może się obejść bez ciała i jego kruchej materialności.
Naszym drugim, niemniej istotnym wydawnictwem będzie “Ustanawianie normy” Leonarda Davisa, w którym ten uznany, amerykański badacz studiów o niepełnosprawności analizuje historię dyskursu wokół pojęcia „normy”, który dojrzewał w Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych w ciągu ostatnich 250 lat. Proces ten wiąże z tworzeniem się państwowości wykluczających ze swojej tożsamości niepełnosprawne fizycznie mniejszości. Pokazuje pułapki kultury opartej na zmyśle wzroku, jak i na ideale fizycznej całości i kompletności.
Wiele napisano już w studiach o niepełnosprawności o historii niepełnosprawnego ciała, koncentrując się właśnie na niepełnosprawności. Jednak jeżeli chcemy zrozumieć konstrukcję niepełnosprawności, musimy zrozumieć konstrukcję normalności. Problemu nie stanowi osoba niepełnosprawna, lecz sposób, w jaki wyobrażona „norma” kreuje „problem” niepełnosprawnej osoby.
REZYDENCJE
W tym sezonie kontynuujemy cykl rezydencji artystycznych, które zainicjowaliśmy projektem “EXIT”. Artystka wizualna, performerką Karoliną Wiktor, która w zeszłym roku przygotowała internetowy performans “Spacer”, poprowadzi cykl dyżurów afazjańskich z osobami po udarze. W oparciu o te spotkania, powstanie “Serial rehabilitacyjny chorych neurologicznie”. Jak pisze Karolina Wiktor: „Jako osoba niesprawna neurologicznie po dwóch udarach wiem, że żeby wrócić do częściowej sprawności rehabilitacja musi być wielotorowa i nieustanna. Holistyczne podejście jest kluczowe w tej materii. Oprócz władzy we wszystkich kończynach i koordynacji ciała, niezmiernie ważny jest aspekt funkcji poznawczych. A myślę tu o pisaniu, czytaniu, liczeniu oraz funkcjach psychologicznych, włącznie z pamięcią i koncentracją. Dopiero razem tworzą możliwość, pokonania stwora jakim jest np. udar niedokrwienny”.
WSPÓŁPRACA MIĘDZYNARODOWA
W ramach naszej międzynarodowej współpracy już się cieszymy na gościnne występy w niemieckim Münchner Kammerspiele, internetowy festiwal Trasna na Line czy też rezydencję w Teatrze Per Art z Nowego Sadu. Zamierzamy zainicjować pokazy on-line spektakli w ramach Międzynarodowej Sceny Inkluzywnej.
Już od kwietnia rozpoczniemy polską prezentację międzynarodowych wykładów performatywnych „DIS_Lecture” tworzonych przez artystów z niepełnosprawnościami pod kuratorską opieką Sašy Asentićia , przygotowanych we współpracy z berlińską sceną Sophiensæle. Cykl odsłon rozpoczniemy od pokazu performansu “Ciało w ciało z Marilyn” (Teatr 21), pokażemy również prace artystów z Nowego Sadu i Hamburga. W ramach zoomowych webinarów Dalibor Šandor, Natalija Vladisavljević, Dennis Seidel, Maja Kowalczyk i Aleksandra Skotarek podzielą się swoimi praktykami artystycznymi, które rozwijają w dziedzinie współczesnych sztuk performatywnych. Artyści
zastanowią się nad tańcem, niepełnosprawnością, polityką tekstu i ciała, a także sytuacjami wykluczenia, izolacji i oporu. Wraz ze swoimi wieloletnimi współpracownikami wkraczają w sektor, z którego są historycznie wykluczeni: w dziedzinę teorii i dyskursu o tańcu i performansie.
„DIS_Lecture” to cykl stworzony przez Sašę Asentićia jako przystępny format, który w założeniu ma rozwijać kulturę krytyczną, w której tworzenie mają być zaangażowani twórcy z niepełnosprawnościami, który ma rozwijać postawę solidarności w tańcu uwzględniającą kooperację twórców o różnych możliwościach. Jego celem jest stworzenie warunków dla niepełnosprawnych tancerzy i performerów do spotkania się i publicznego dzielenia się swoją pracą.