BLOK 5: Spotkanie z Innym

Tegoroczny projekt O!SWÓJ realizujemy w szczególnie trudnym czasie. Trwa wojna w Ukrainie, a Polska przyjmuje i wspiera miliony uchodźców szukających schronienia. Ukraińskie dzieci są w polskich przedszkolach i szkołach. Wszyscy, w tym nauczyciele i uczniowie, znajdujemy się w stanie podwyższonego napięcia, radząc sobie lepiej lub gorzej z poczuciem niepewności, braku bezpieczeństwa, permanentnego stresu. Pragniemy zaproponować warsztaty z obszaru inkluzywnej edukacji kulturalnej oraz sztuki performatywnej, które będą stanowić wsparcie zarówno indywidualne (skierowane bezpośrednio na potrzeby nauczyciela), jak również w pracy z grupą uczniów i uczennic. Mocną stroną tegorocznej edycji programu szkoleniowego O!SWÓJ jest połączenie aspektu warsztatowego z doświadczeniem oglądania przedstawień. Bazowymi kategoriami, wokół których zaprojektowaliśmy tegoroczny program, są: język, ciało, inny, spotkanie, wspólnota, strategie włączające.

Cykl spotkań rozpoczęliśmy w maju 2022 roku, a zakończymy w grudniu 2022. Za nami “Przedszkole i szkoła jako przestrzenie przyjazne” oraz “Idea wychowania do wolności i różnorodności”, „Używanie języka”, “Siła osobistej historii i sojusznictwa”.

W listopadzie zapraszamy na blok 5 – “Spotkanie z Innym”, a w grudniu na blok 6 –
“Reprezentacje niepełnosprawności”

Zapisy na każdy blok tematyczny ogłaszane są osobno. Ponadto każda_y uczestniczka i uczestnik otrzymują zestaw trzech wydanych przez Teatr 21 książek z serii „Odzyskiwanie obecności”, które poszerzają wiedzę z obszaru studiów o niepełnosprawności.

INDIANIE Photo: Grzegorz Press

***
piątek, 25 listopada 2022 (16:00 – 19:00)
sobota, 26 listopada 2022 (10:00 – 13:00; 14:00 – 17:00)
***
Plemiona
WARSZTATY

Po raz pierwszy zapraszamy warszawskie/-ich nauczycielki i nauczycieli do nowootwartego Centrum Sztuki Włączającej na próbę otwartą Teatru 21. Tym spotkaniem zainicjujemy dwudniowy warsztat „Plemiona”.
“Trzy możliwości stały zawsze przed człowiekiem, ilekroć spotkał się z Innym: mógł wybrać wojnę, mógł odgrodzić się murem, mógł nawiązać dialog. (…) W mitach wielu plemion i ludów zawarte jest przekonanie, że ludźmi jesteśmy tylko myczłonkowie naszego klanu, naszej społeczności, a Inni, wszyscy inni, są podludźmi albo w ogóle ludźmi nie są.” (Ryszard Kapuściński)

Kim jest Inny? Jak wygląda rzeczywisty Inny? Uznając, że inność jest wzajemna tj. inność Innego wydobywa na jaw moją własną inność, możemy też ustalić jak istniejemy dla Innych, jak jesteśmy przez siebie nawzajem postrzegani. Ile rodzajów patrzenia istnieje? Od czego odwracamy wzrok? Te i wiele innych pytań stanowią zaproszenie do praktycznego zbadania swoich nawyków postrzegania, do analizy spojrzenia i pojęcia “normy” jako konstruktów społeczno-kulturowych, do sprawdzenia, jak nasza percepcja buduje naszą rzeczywistość. Podczas dwudniowego warsztatu koncentrować się będziemy na dekonstruowaniu figury Innego, przyjrzymy się mechanizmom stygmatyzacji osób z niepełnosprawnościami oraz będziemy mapować strategie przeciwdziałające wykluczeniu. Podczas warsztatu będziemy analizować obowiązujące narracje dotyczące kategorii niepełnosprawności, gdzie leży ich źródło, a tym samym skąd biorą się nasze wyobrażenia, uprzedzenia, strach i gdzie należy szukać inspiracji do pracy z uczniami. Warsztat prowadzony będzie aktywnymi metodami wykorzystującymi doświadczenia uczestników.

 

„Indianie”
WPROWADZENIE + REJESTRACJA SPEKTAKL

Wspólnie obejrzymy rejestrację spektaklu „Indianie” – przedstawienia o odwadze koprodukowanego przez Teatr 21 i Nowy Teatr. Czym jest dzisiaj odwaga? Jak być odważnym? Jak żyć odważnie? Jak zachęcać do odwagi? A może wcale jej nie potrzebujemy? Jeśli pomyśleć o odwadze jako o ciekawości i pragnieniu poznania świata, to w dzieciństwie wszyscy jesteśmy odważni. Jednak proces edukowania bardzo często tłumi ciekawość i ujarzmia temperament. Dlatego nie każdy dorosły jest nadal odważny. Niech więc nawiedzą nas indiańscy bohaterowie. A wraz z nimi zwierzęta, żywioły, słońce i księżyc. Każdy z nas chowa w pamięci odważnych bohaterów. Być może znajdzie się w niej trochę miejsca dla Indian? Aktorzy Teatru 21 przywołają ducha wojowniczek i wojowników. Nie bójcie się! Usiądźmy w kole, Słyszycie dźwięk bębna? Zatańczmy razem taniec pow-pow! Tak, Indianie powracają!!! My potrzebujemy ich, a oni nas!

CHCESZ WZIĄĆ UDZIAŁ W O!SWÓJ 2022?

Do udziału w piątym bloku “O!SWÓJ 2022” zapraszamy 22 nauczycieli i nauczycielek.
Decyduje kolejność zgłoszeń.
Udział w warsztacie jest bezpłatny.

Wszystkie chętne osoby prosimy o zapoznanie się z harmonogramem i zgłoszenie się na stronie: https://kursy.wcies.edu.pl/pl/a/Oswoj-22-Spotkanie-z-innym

Zgłoszenia przyjmowane są do 24 listopada 2022 roku.

ZGŁASZAM SIĘ NA O!SWÓJ 2022 - BLOK 5

PROWADZĄCA

Justyna Wielgus – wiceprezeska Zarządu Fundacji Teatr 21. Performerka, autorka ruchu scenicznego, instruktorka ruchu, współtwórczyni konceptów spektakli i akcji
performatywnych, pedagożka teatru. Autorka ruchu scenicznego do m.in. “Szewcy” w reż J. Sobczyk (Narodowy Stary Teatr w Krakowie), “Rewolucja, której nie było” w reż. J. Sobczyk (Teatr 21/ Biennale Warszawa), ”Wielce Szanowna Pani” w reż. M. Peszko (Teatr Polski w Bydgoszczy), reżyserka “Jak przestałem być idealny“ (Teatr 21/ Instytut Teatralny, 2021). Twórczyni performansu “PokaZ” (Teatr 21, 2019) oraz realizatorka performansu „Ciało w ciało z Marilyn” (Teatr 21, 2021). Od 2019 roku współprowadzi Centrum Sztuki Włączającej – społeczną instytucję kultury dedykowaną twórczości artystów z niepełnosprawnościami. Prowadzi warsztaty z zakresu improwizacji kontaktowej, świadomości ciała, alternatywnej motoryki oraz danceability. Współpracuje z wieloma instytucjami przy projektach, szkoleniach dotyczących zagadnień pedagogiki teatru, sztuki czy teatru inkluzywnego i społecznego. Współprowadzi zajęcia z teatru stosowanego w ramach podyplomowych studiów “Pedagogika teatru” (UW). Współpracuje z Lotte van den Berg w ramach „Building conversation” (prowadzenie “Rozmowy bez słów”) oraz w ramach Third Space i projektu „Dying Together”.

Współorganizatorem O!SWÓJ 2022 jest Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń

Program Centrum Sztuki Włączającej / Teatr 21 jest współfinansowany przez m.st. Warszawę