Premiera polskiego wydania książki Lennarda J. Davisa

miejsce:
Centrum Sztuki Włączającej / Teatr 21
ul. Skoczylasa 10/12, Warszawa
wstęp wolny
Wydarzenie tłumaczone na PJM.
Czy zastanawiało Was kiedyś, czym właściwie jest norma? Kto ją ustalił i dlaczego? Kto pierwszy wymyślił ją jako pojęcie, które organizuje naszą rzeczywistość i jakiej ludzkiej potrzebie wtedy odpowiadała? Jak norma ma się z takimi określeniami jak człowiek przeciętny, zwykły, normalny? I kto jest w związku z tym niezwykły? Jakie reakcje towarzyszą napięciu między normą i jej brakiem w sztuce, nauce, medycynie? Jakie praktyki artystyczne, kulturowe, medyczne wytwarzają to, co przeciętne, ponadprzeciętne i niepełnosprawne? Już 18 listopada zapraszamy na promocję bestsellerowej książki Lennarda J. Davisa „Ustanawianie normy”. To premiera kolejnej pozycji w ramach serii wydawniczej Centrum Sztuki Włączającej i Zachęty Narodowej Galerii Sztuki, po wcześniejszych książkach Rosemarie Garland-Thomson „Niezwykłych ciałach” oraz „Gapieniu się. O tym jak patrzymy i jak pokazujemy siebie innym”.
Lennard J. Davis swoją książką „Ustanawianie normy” („Enforcing Normalcy”) dokonał przełomu w myśleniu o niepełnosprawności. Z błyskotliwością i pasją, będącą połączeniem badań akademickich i aktywizmu, dowodzi, że jeżeli chcemy zrozumieć konstrukcję niepełnosprawności, musimy zrozumieć konstrukcję normalności. To nie osoby z niepełnosprawnościami stanowią „problem” – podkreśla Davis, lecz sposób, w jaki wyobrażenie normy kreuje „problem” niepełnosprawnej osoby.
Badacz, odwołując się do historii sztuki, literatury, nauki, analizuje wyłanianie się pojęcia normy, a na kartkach swojej książki pozwala spotkać się prozie Josepha Conrada, czy Mary Shelly z historią badań statystycznych, astronomią, historią rzeźby – w tym słynną Wenus z Milo. Dzięki temu „Ustanawianie normy” czyta się z zapartym tchem.
Podczas rozmowy, w której udział wezmą tłumaczka Magdalena Zdrodowska, artysta wizualny Tomasz Grabowski, aktywistka Elżbieta Dzik, oraz redaktorki książki Ewelina Godlewska-Byliniak i Justyna Lipko-Konieczna zmierzymy się z pojęciem normy, które nadal organizuje nasze życie w jego najbardziej codziennych przejawach. Spróbujemy rozbroić głęboko zakorzeniony mechanizm, który każe nam każdego dnia trzymać się ustalonej ramy, o której istnieniu wolimy nie myśleć, a która zapewnia nam akces do wspólnoty opartej na tym, co przeciętne, bezpieczne i znane. I który każde nam jednocześnie wciąż poszukiwać tego, co nowe, niezwykłe i niezbadane. Jak wyjść poza ten schemat i w realny sposób tworzyć alternatywy oparte na różnorodności ludzkich ucieleśnień?
Po spotkaniu będzie możliwość zakupienia książki “Ustanawianie normy. Niepełnosprawność, głuchota i ciało” w promocyjnej cenie 30 zł (regularna cena 39 zł).
Od 18 listopada 2022 książkę można nabyć również w księgarni PROSPERO w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego (ul. Jazdów 1, Warszawa) oraz przez internet na stronie https://prospero.e-teatr.pl

Ewelina Godlewska-Byliniak – kulturoznawczyni, badaczka zajmująca się obszarem teatru i performansu oraz studiami o niepełnosprawności. Obecnie adiunktka w Zakładzie Teatru i Widowisk Instytutu Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Z Centrum Sztuki Włączającej współpracuje od wielu lat będąc współautorką i redaktorką serii książek „Odzyskiwanie obecności”.
Magdalena Zdrodowska – Adiunkt w Zakładzie Mediów Audiowizualnych. Absolwentka etnologii i antropologii kulturowej Uniwersytetu Jagielońskiego oraz filmoznawstwa (ze specjalizacją medioznawczą) UJ. Doktor nauk humanistycznych w zakresie nauk o sztuce: w 2010 roku obroniła pracę doktorską poświęconą telewizji, jako narzędziu międzykulturowej komunikacji. Jej efektem jest książka „Telewizja na pograniczach” (WUJ 2013), za którą otrzymała nagrodę Rektora Uniwersytetu Jagiellońskiego. W 2021 roku nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego ukazała się jej książka „Telefon, kino i cyborgi. Wzajemne relacje niesłyszenia i techniki”.
Elżbieta Dzik – reprezentuje Stowarzyszenie “CODA Polska. Słyszące Dzieci – Niesłyszący Rodzice”, z którym związana jest od 2012 roku. Aktywnie działa na rzecz środowiska CODA, starając się przeciwdziałać barierom społecznym i wykluczeniu, które napotykają na swojej drodze członkowie tej społeczności. CODA od urodzenia, świadoma CODA od momentu wstąpienia do Stowarzyszenia.
Justyna Lipko-Konieczna – dramaturżka, badaczka teatru od dwunastu lat związana z Teatrem 21. W Centrum Sztuki Włączającej kieruje działaniami wydawniczo-badawczymi. Łączy teorię z praktyką, wprowadzając w obszar teorii teatru polskiego perspektywę studiów o niepełnosprawności. Razem z Eweliną Godlewską-Byliniak jest redaktorką książek „21 myśli o teatrze” oraz „Odzyskiwanie obecności. Niepełnosprawność w teatrze i performansie”, a także współautorką i redaktorką serii „Odzyskiwanie obecności”.
