BLOK 3: “Używanie języka``
Tegoroczny projekt O!SWÓJ realizujemy w szczególnie trudnym czasie. Trwa wojna w Ukrainie, a Polska przyjmuje i wspiera miliony uchodźców szukających schronienia. Ukraińskie dzieci są w polskich przedszkolach i szkołach. Wszyscy, w tym nauczyciele i uczniowie, znajdujemy się w stanie podwyższonego napięcia, radząc sobie lepiej lub gorzej z poczuciem niepewności, braku bezpieczeństwa, permanentnego stresu. Pragniemy zaproponować warsztaty z obszaru inkluzywnej edukacji kulturalnej oraz sztuki performatywnej, które będą stanowić wsparcie zarówno indywidualne (skierowane bezpośrednio na potrzeby nauczyciela), jak również w pracy z grupą uczniów i uczennic. Mocną stroną tegorocznej edycji programu szkoleniowego O!SWÓJ jest połączenie aspektu warsztatowego z doświadczeniem oglądania przedstawień. Bazowymi kategoriami, wokół których zaprojektowaliśmy tegoroczny program, są: język, ciało, inny, spotkanie, wspólnota, strategie włączające. Cykl spotkań rozpoczęliśmy w maju 2022 roku, a zakończymy w grudniu 2022.Przed wakacjami odbyły się dwa bloki tematyczne: “Przedszkole i szkoła jako przestrzenie przyjazne” oraz “Idea wychowania do wolności i różnorodności”.
W drugiej połowie 2022 roku odbędą się:
we wrześniu blok 3 – “Używanie języka”
w październiku blok 4 – “Siła osobistej historii i sojusznictwa”
w listopadzie blok 5 – “Spotkanie z Innym”
w grudniu blok 6 – “Reprezentacje niepełnosprawności”
Zapisy na każdy blok tematyczny ogłaszane są osobno.
Ponadto każda_y uczestniczka i uczestnik otrzymują zestaw trzech wydanych przez Teatr 21 książek z serii „Odzyskiwanie obecności”, które poszerzają wiedzę z obszaru studiów o niepełnosprawności.
BLOK 3: Używanie języka
piątek, 23 września 2022 (16:00 – 19:00) — spektakl „Pesach to święto wolności” oraz warsztaty
sobota, 24 września 2022 (10:00-17:00) — warsztaty
Język jako narzędzie komunikacji i jako narzędzie władzy + „Pesach to święto wolności”
warsztaty oraz spektakl (rejestracja wideo)
piątek, 23 września 2022 (16:00 – 19:00)
prowadzenie: Justyna Lipko-Konieczna
miejsce: WCIES (ul. Stara 4, Warszawa)
Punktem wyjścia do warsztatów będzie wspólne obejrzenie wideo z zapisem performansu Teatru 21 “Pesach to święto wolności” i namysł nad dwiema stronami języka. Przyjrzymy się językowi służącemu komunikacji, ale także medium tworzącemu relacje władzy i hierarchii. Wraz z nauczycielami i nauczycielkami zastanowimy się jak z empatią, uważnością i postawą krytyczną czerpać w szkole z potencjału języka tak, aby budować społeczność opartą na wzajemnym szacunku i otwartości.
Brakująca czcionka
sobota, 24 września 2022 (10:00 – 17:00)
prowadzenie: Karolina Wiktor
miejsce: WCIES (ul. Stara 4, Warszawa)
Zastanawialiście się czasem co by było, gdyby duża litera D straciła wielki brzuch, a skręt litery S byłby niewiadomą rzędu matematycznego trójmianu. Jeśli w tej sytuacji uda wam się stworzyć podstawowe słowo – np. “oko” lub “dom”, to i tak kaligraficzne wykreślenie owych słów płynnym ruchem byłoby krzywe i nieforemne. Linie zeszytu, w którym piszecie utrudniłaby każdą próbę, bo linie tworzą fale Dunaju i wasz komunikat staje się nieczytelny.
Nie mówiąc już o rozumieniu słów usłyszanych, bo owe słowa stają się słowami języków Puszczy Amazońskiej – do niczego niepodobne. To trochę tak, jakbyś poznawał obcy język.Kiedy próbujesz wypowiedzieć to dziwactwo zamieniasz się w stwora z innej galaktyki. I jak w tym świecie żyć? To będzie warsztat o tworzeniu trudnych słów z brakującej czcionki.
Używając czcionki języka polskiego, ukraińskiego i białoruskiego skonstruowałam ją na podstawie doświadczenia braku w kodzie komunikacji. Prosta, prawie niewidoczna linia, kierunkuje odbiorców w świat konstrukcji liter i słów – również w świat awangardy i Władysława Strzemińskiego, który stworzył alfabet brakujący tylko formalnie – estetyka w tym przypadku była nadrzędna. Dla mnie możliwość komunikacji jest kluczowa.
(Karolina Wiktor, prowadząca warsztaty)
CHCESZ WZIĄĆ UDZIAŁ W O!SWÓJ 2022?
Do udziału w drugim bloku “O!SWÓJ 2022” zapraszamy 22 nauczycieli i nauczycielek.
Decyduje kolejność zgłoszeń.
Udział w warsztacie jest bezpłatny.
Wszystkich chętnych prosimy o zapoznanie się z harmonogramem i zgłoszenie się na stronie: https://kursy.wcies.edu.pl/pl/a/Oswoj-22-Uzywanie-jezyka
Zgłoszenia przyjmowane są do 20 września 2022.
ZGŁASZAM SIĘ NA O!SWÓJ 2022 - BLOK 3
PROWADZĄCE:
Justyna Lipko-Konieczna – członkini Zarządu Fundacji Teatr 21. Dramaturżka, pedagożka i badaczka teatru. Absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie, ukończyła studia doktoranckie w Instytucie Kultury Polskiej UW. Współtwórczyni programu studiów Pedagogika Teatru (Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Instytut Kultury Polskiej UW). Autorka kilkudziesięciu scenariuszy teatralnych. W latach 2011-2015 dramaturżka Teatru Studio im. St. I. Witkiewicza w Warszawie. Od 2012 roku dramaturżka Teatru 21, którego aktorami są osoby z zespołem Downa i autyzmem. Łączy teorię z praktyką, wprowadzając w obszar teorii teatru polskiego perspektywę studiów o niepełnosprawności i wydając liczne publikacje i książki, m.in.: “21 myśli o teatrze”, “Odzyskiwanie obecności. Niepełnosprawność w teatrze i performansie”. Razem z grupą współtworzyła m.in. spektakle “…i my wszyscy. Odcinek 0”, “Statek miłości. Odcinek 1”, “Upadki. Odcinek 2”, “Klauni czyli o rodzinie”, “Rewolucja, której nie było”. Obecnie wraz z Teatrem 21 współtworzy społeczną artystyczną instytucję kultury pod nazwą “Centrum Sztuki Włączającej”.
Karolina Wiktor – Artystka wizualna, performerka i pisarka. W latach 2001–2010 tworzyła razem z Aleksandrą Kubiak jedne z najbardziej radykalnych feministycznych wypowiedzi artystycznych w ramach duetu performerskiego Grupa Sędzia Główny.
Zwrot w twórczości Karoliny Wiktor nastąpił w 2009 roku, kiedy to artystka doświadczyła udaru mózgu. Stan afazji i proces rehabilitacji, który jej towarzyszy stały się z czasem polem artystycznych poszukiwań, które pozwoliły jej spojrzeć na zaburzenia afatyczne w twórczy i poetycki sposób, zatem radykalnie inaczej niż w ich stereotypowym postrzeganiu. Jak pisze Karolina Muca „W jej tekstach i pracach artystycznych retorykę końca i przełomu stopniowo zastępowała retoryka nadziei i szansy, miejsce szoku zajęła afirmacja doświadczenia”. Od tej pory Karolina Wiktor zajmuje się tworzeniem poezji wizualnej. Jej pierwszym projektem artystycznym po udarze był blog, w którym teksty stworzone przez artystkę łączą się z różnego rodzaju odesłaniami do innych miejsc w przestrzeni wirtualnej, tworząc wciągający i intrygujący intertekst (www.afazja.blogspot.com).
Przedłużeniem bloga jest wydana w 2014 roku poetycka autobiografia „Wołgą przez afazję” (Wydawnictwo Ha!art) – zaproszenie do świata afazji, której poznanie wymaga wynalezienia zupełnie nowego języka. Książka ta ma ogromne, wzmacniajcie znaczenie dla osób, które doświadczają afazji i barier, także społecznych, z nią związanych. Artystka rozwija swoje poszukiwania w takich pracach jak “Gra w Litery” (po raz pierwszy pokazywana na wystawie “Nowe Ilustracje”, Białystok, 2016) gdzie dekonstruuje zastany alfabet i proponuje własny, w którym każdy może wyrazić swój stosunek do przeżywanej rzeczywistości. Za swoją pracę Karolina Wiktor została W 2017 roku uhonorowana prestiżową nagrodą Katarzyny Kobro.