BLOK 3: Siła osobistej historii i sojusznictwa

Tegoroczny projekt O!SWÓJ realizujemy w szczególnie trudnym czasie. Trwa wojna w Ukrainie, a Polska przyjmuje i wspiera miliony uchodźców szukających schronienia. Ukraińskie dzieci są w polskich przedszkolach i szkołach. Wszyscy, w tym nauczyciele i uczniowie, znajdujemy się w stanie podwyższonego napięcia, radząc sobie lepiej lub gorzej z poczuciem niepewności, braku bezpieczeństwa, permanentnego stresu. Pragniemy zaproponować warsztaty z obszaru inkluzywnej edukacji kulturalnej oraz sztuki performatywnej, które będą stanowić wsparcie zarówno indywidualne (skierowane bezpośrednio na potrzeby nauczyciela), jak również w pracy z grupą uczniów i uczennic. Mocną stroną tegorocznej edycji programu szkoleniowego O!SWÓJ jest połączenie aspektu warsztatowego z doświadczeniem oglądania przedstawień. Bazowymi kategoriami, wokół których zaprojektowaliśmy tegoroczny program, są: język, ciało, inny, spotkanie, wspólnota, strategie włączające. Cykl spotkań rozpoczęliśmy w maju 2022 roku, a zakończymy w grudniu 2022.

Przed wakacjami odbyły się dwa bloki tematyczne: “Przedszkole i szkoła jako przestrzenie przyjazne” oraz “Idea wychowania do wolności i różnorodności”.

W drugiej połowie 2022 roku odbędą się:

we wrześniu blok 3 – “Używanie języka”
w październiku blok 4 – “Siła osobistej historii i sojusznictwa”
w listopadzie blok 5 – “Spotkanie z Innym”
w grudniu blok 6 – “Reprezentacje niepełnosprawności”

Zapisy na każdy blok tematyczny ogłaszane są osobno.

Ponadto każda_y uczestniczka i uczestnik otrzymują zestaw trzech wydanych przez Teatr 21 książek z serii „Odzyskiwanie obecności”, które poszerzają wiedzę z obszaru studiów o niepełnosprawności.

BLOK 4: Siła osobistej historii i sojusznictwa

środa, 19 października 2022 (18:00 – 20:00) — spektakl „HAMER” (Teatr Studio) – po spektaklu rozmowa z Karoliną Hamer
piątek, 21 października 2022 (16:00-19:00) — wykład z elementami warsztatowymi
sobota, 22 października 2022 (10:00-17:00) — warsztaty

„HAMER” – spektakl + rozmowa

środa, 19 października 2022 (18:00 – 20:00)
miejsce: Teatr Studio (Pałac Kultury i Nauki, plac Defilad 1, Warszawa)

Spektakl „HAMER” – pierwszy na świecie sit-up – to zaczepka do przemyśleń. Zupełnie nowa, solowa sceniczna formuła komediowo-dramatyczna. Pozwala na wspólne, głębokie zanurzenie. Bohaterką tego wydarzenia jest Karolina Hamer, pływaczka i aktywistka, zdobywczyni 173 medali – również na Mistrzostwach Świata i Europy, jedna z liderek protestu osób z niepełnosprawnościami. W hiphopowym rytmie, w stylu dowolnym, płyniemy wraz z nią przez peerelowskie blokowiska i baseny olimpijskie, szpitale, szkoły, protesty sejmowe i uliczne – aż do brzegu, do pytania o miejsce, w którym jesteśmy jako społeczeństwo, o miejsce w nim kobiet i osób nienormatywnych. O to, jak urządzamy świat.

Aktywizm i sojusznictwo z osobami z niepełnosprawnościami
wykład z elementami warsztatowymi dla nauczycieli pracujących z młodzieżą

piątek, 21 października 2022 (16:00 – 19:00)
prowadzenie: Magda Szarota (Humanity in Action)
miejsce: WCIES (ul. Stara 4, Warszawa)

Osoby z niepełnosprawnościami to największa i najbardziej zróżnicowana mniejszość na świecie. Wiele z tych osób to świetni liderzy/liderki, którzy inicjują ruchy społeczne, prowadzą organizacje pozarządowe, wytyczają ważne aktywistyczne ścieżki i dzięki temu starają się zmieniać świat na lepszy. Mimo tego ich aktywistyczny know-how nadal pozostaje w cieniu dominujących debat o trzecim sektorze czy nieformalnej edukacji na rzecz praw człowieka. Na takim podejściu tracą wszyscy. Dlatego na naszych zajęciach weźmiemy na warsztat wybrane dobre praktyki z całego świata, które ilustrują mądry aktywizm i sojusznictwo na rzecz niepełnosprawności i zmiany społecznej. Zastanowimy się co-i-jak edukatorzy/edukatorki mogą robić na co dzień i od święta, żeby wzmacniać ruch osób z niepełnosprawnościami oraz inspirować swoich uczniów do współdziałania na rzecz inkluzywności.

Lekkie formy, cięższe tematy
wykład z elementami warsztatowymi dla nauczycieli pracujących z młodzieżą

sobota, 22 października 2022 (10:00 – 17:00)
prowadzenie: Magdalena Staroszczyk, Justyna Lipko-Konieczna
miejsce: WCIES (ul. Stara 4, Warszawa)

Teatr improwizowany i stand-up to dobrze już znane w Polsce formuły sceniczne, wykorzystywane zarówno w programach rozrywkowych, jak i w zaangażowanych społecznie eksperymentach teatralnych. Podczas warsztatu poznamy narzędzia, dzięki którym można budować performanse w oparciu o indywidualne, osobiste historie, a także pracować z grupą rozbudzając wyobraźnię, wzmacniając odwagę, kreatywność, otwartość i współpracę. Omówimy również przykłady performansów, których twórczynie i twórcy wykorzystują impro lub stand-up do opowiadania o inności i sytuacji osób z grup mniejszościowych (od Karoliny Hamer, Jany Shostak czy Nieheteronormatywnych love stories, po Hannah Gadsby, Wanda Sykes i Tig Notaro).

CHCESZ WZIĄĆ UDZIAŁ W O!SWÓJ 2022?

Do udziału w drugim bloku “O!SWÓJ 2022” zapraszamy 22 nauczycieli i nauczycielek.
Decyduje kolejność zgłoszeń.
Udział w warsztacie jest bezpłatny.

Wszystkie chętne osoby prosimy o zapoznanie się z harmonogramem i zgłoszenie się na stronie: https://kursy.wcies.edu.pl/pl/a/Oswoj-22-Sila-osobistej-historii-i-sojusznictwa

Zgłoszenia przyjmowane są do 18 października 2022.

ZGŁASZAM SIĘ NA O!SWÓJ 2022 - BLOK 4

PROWADZĄCE:

Justyna Lipko-Konieczna – członkini Zarządu Fundacji Teatr 21. Dramaturżka, pedagożka i badaczka teatru. Absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie, ukończyła studia doktoranckie w Instytucie Kultury Polskiej UW. Współtwórczyni programu studiów Pedagogika Teatru (Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Instytut Kultury Polskiej UW). Autorka kilkudziesięciu scenariuszy teatralnych. W latach 2011-2015 dramaturżka Teatru Studio im. St. I. Witkiewicza w Warszawie. Od 2012 roku dramaturżka Teatru 21, którego aktorami są osoby z zespołem Downa i autyzmem. Łączy teorię z praktyką, wprowadzając w obszar teorii teatru polskiego perspektywę studiów o niepełnosprawności i wydając liczne publikacje i książki, m.in.: “21 myśli o teatrze”, “Odzyskiwanie obecności. Niepełnosprawność w teatrze i performansie”. Razem z grupą współtworzyła m.in. spektakle “…i my wszyscy. Odcinek 0”, “Statek miłości. Odcinek 1”, “Upadki. Odcinek 2”, “Klauni czyli o rodzinie”, “Rewolucja, której nie było”. Obecnie wraz z Teatrem 21 współtworzy społeczną artystyczną instytucję kultury pod nazwą “Centrum Sztuki Włączającej”.

Magda Szarota – badaczka studiów o niepełnosprawności, aktywistka na rzecz praw człowieka i fotografka. Absolwentka Szkoły Nauk Społecznych przy Polskiej Akademii Nauk oraz Lancaster University (UK). Stypendystka m.in. Uniwersytetu Yale i Fundacji Kościuszkowskiej. Współzałożycielka pierwszego w Polsce stowarzyszenia kobiet z niepełnosprawnościami (2004 r.). Współtworzy Humanity in Action Polska – nagradzaną organizację pozarządową, która jako jedna z pierwszych w Polsce podjęła temat niepełnosprawności w kontekście aktywizmu na rzecz praw człowieka. Członkini komitetu sterującego Feminist Alliance for Rights/Center for Women’s Global Leadership przy Uniwersytecie Rutgers’a. Współautorka pierwszego alternatywnego raportu dla ONZ na temat sytuacji kobiet z niepełnosprawnościami w Polsce oraz członkini delegacji organizacji pozarządowych na posiedzeniu Komitetu ONZ w sprawie wdrażania Konwencji ONZ o prawach osób z niepełnosprawnościami w 2018 roku. Członkini kolektywu „Artykuł 6”. Autorka i współautorka artykułów, raportów oraz książek dotyczących niepełnosprawności, aktywizmu, praw człowieka.

Magdalena Staroszczyk – kulturoznawczyni, artystka i aktywistka. Doktorantka w Instytucie Kultury Polskiej UW, w ramach badań zajmuje się doświadczeniem i kulturowąhistorią kobiet nieheteronormatywnych żyjących w Polsce w 2. poł. XX w. Członkiniprojektu badawczego CRUSEV, którego podsumowaniem jest książka Queers in StateSocialism. Cruising 1970s Poland. Kuratorka Muzeum Woli, oddziału Muzeum Warszawy.Współtworzyła m.in. wystawy Krem i czekolada. Wokół wspomnień pracownic Polleny iWedla (Muzeum Pragi, 2018) i eksperymentalną Salę jednego eksponatu (Muzeum Woli, 2014–2015). Działa w art-aktywistycznym kolektywie feministyczno-queerowym Czarne Szmaty oraz grupie zajmującej się filmami domowymi i amatorskimi Home Movie Day Warszawa. Współpracuje z teatrami, ostatnio jako dramaturżka spektaklu Hamer. Sit-up w reż. Justyny Sobczyk (2021) i improwizatorka w spektaklu Radio Mariia w reż. Rozy Sarkisian(2022).

Współorganizatorem O!SWÓJ 2022 jest Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń

Program Centrum Sztuki Włączającej / Teatr 21 jest współfinansowany przez m.st. Warszawę