BLOK 6: Reprezentacje niepełnosprawności
Tegoroczny projekt O!SWÓJ realizujemy w szczególnie trudnym czasie. Trwa wojna w Ukrainie, a Polska przyjmuje i wspiera miliony uchodźców szukających schronienia. Ukraińskie dzieci są w polskich przedszkolach i szkołach. Wszyscy, w tym nauczyciele i uczniowie, znajdujemy się w stanie podwyższonego napięcia, radząc sobie lepiej lub gorzej z poczuciem niepewności, brakiem bezpieczeństwa i ciągłym stresem.Pragniemy zaproponować warsztaty z obszaru inkluzywnej edukacji kulturalnej oraz sztuki performatywnej, które będą stanowić wsparcie zarówno indywidualne (skierowane bezpośrednio na potrzeby nauczyciela), jak również w pracy z grupą uczniów i uczennic. Mocną stroną tegorocznej edycji programu szkoleniowego O!SWÓJ jest połączenie aspektu warsztatowego z doświadczeniem oglądania przedstawień. Bazowymi kategoriami, wokół których zaprojektowaliśmy tegoroczny program, są: język, ciało, Inny, spotkanie, wspólnota, strategie włączające.
Cykl spotkań rozpoczęliśmy w maju 2022 roku, a kończymy w grudniu 2022. Zrealizowaliśmy 5. bloków tematycznych: “Przedszkole i szkoła jako przestrzenie przyjazne”,“Idea wychowania do wolności i różnorodności”, “Używanie języka”, “Siła osobistej historii i sojusznictwa”, “Spotkanie z Innym”.
W grudniu zapraszamy na blok 6 – “Reprezentacje niepełnosprawności”
Do udziału zapraszamy warszawskich nauczycieli i nauczycielki.
Decyduje kolejność zgłoszeń.
Udział w warsztacie jest bezpłatny.
Wszystkie chętne osoby prosimy o zapoznanie się z harmonogramem i zgłoszenie się na stronie: https://kursy.wcies.edu.pl/pl/a/Oswoj-22-Reprezentacje-niepelnosprawnosci
Zgłoszenia przyjmowane są do 8 grudnia 2022 roku.
Każda_y uczestniczka i uczestnik otrzymują zestaw trzech wydanych przez Teatr 21 książek z serii „Odzyskiwanie obecności”, które poszerzają wiedzę z obszaru studiów o niepełnosprawności.
ZGŁASZAM SIĘ NA O!SWÓJ 2022 - BLOK 6
piątek, 9 grudnia 2022 (16:00 – 19:00)
„Reprezentacje niepełnosprawności we współczesnej literaturze dziecięcej i młodzieżowej”
WYKŁAD/KONWERSATORIUM ON-LINE dr Alicji Fidowicz (Uniwersytet Jagielloński)
Dokonamy analizy reprezentacji niepełnosprawności we współczesnej literaturze dla dzieci i młodzieży – polskiej i obcej. Przyjrzymy się strategiom narracyjnym obecnym w tych dziełach oraz ich wpływowi na postrzeganie różnych rodzajów niepełnosprawności w kulturze. Zapoznamy się także z badaniami dotyczącymi recepcji tego tematu przez uczniów szkół podstawowych.
sobota, 10 grudnia 2022 (10:00 – 14:30)
“Różna reprezentacja niepełnosprawności w sztuce współczesnej”
WYKŁAD ON-LINE Justyny Lipko-Koniecznej (Centrum Sztuki Włączającej/Teatr 21)
Spotkanie będzie okazją do zapoznania się z różnymi reprezentacjami niepełnosprawności w teatrze i filmie. Czy jesteśmy w stanie wyobrazić sobie ważne postaci grane przez aktorki i aktorów o różnorodnych ciałach? Czy niepełnosprawność zamyka drogę do aktorstwa? Zobaczymy nowe obrazy reprezentacji niepełnosprawności w sztuce i kulturze – także popularnej. Zastanowimy się, jak w pracy z dziećmi i młodzieżą czerpać z inkluzywnej sztuki na rzecz kształtowania społeczeństwa opartego na równości, szacunku i różnorodności.
wtorek, 13 grudnia 2022, godz. 18:00
“Co się stało z nogą Sarah Bernhardt”
SPEKTAKL w reż. Justyny Wielgus; KOMUNA WARSZAWA / SZKOŁA, ul. E. Plater 31
Przypadek uszkodzonej w wyniku wypadku na scenie, utraconej i zagubionej nogi wielkiej diwy teatru Sarah Bernhardt staje się punktem wyjścia do opowiedzenia historii różnych nóg. Nóg, które już kroczą po scenie, a także tych, które cały czas czekają na swoje entrée… Podążając za utraconą nogą Sarah Bernhardt opowiemy o trudnej miłosnej relacji między aktorem, aktorką i sceną. Zapraszamy na pierwszy performans opowiadany z perspektywy nóg i mamy nadzieję, że nie przejdziecie obok niego obojętnie.
„Co się stało z nogą Sarah Bernhardt”
Reżyseria: Justyna Wielgus
Scenariusz i dramaturgia: Justyna Lipko-Konieczna
Obsada:
Noga Sarah Bernhardt
Nogi Anny Dzieduszyckiej
Nogi Macieja Kasprzaka
Nogi Anny Kozłowskiej
Noga Joanny Pawlik
Nogi Moniki Świtaj
Scenografia i kostiumy: Wisła Nicieja
Wideo: Wojciech Kaniewski
Reżyseria światła: Monika Sidor
Opracowanie muzyczne: Zoi Mikhailova
wtorek, 13 grudnia 2022, godz. 20:00 – 21:30
“Teatrze, żądamy nowych treści, figur i postaci!”
ROZMOWA po spektaklu “Co się stało z nogą Sarah Bernhardt”
Goście: Anna Dzieduszycka, Daniel Kotowski, Justyna Wielgus, Anna Smolar, Katarzyna Ojrzyńska. Spotkanie poprowadzi Filip Pawlak.
W 1915 roku Sarah Bernhardt – jedna z najwybitniejszych aktorek europejskiego teatru – zdecydowała się poddać zabiegowi amputacji nogi. Uraz kolana, którego doznała na scenie dziesięć lat wcześniej, stał się przyczyną chronicznego bólu i uniemożliwił pracę. Amputacja pozwoliła aktorce jeszcze dziesięć lat grać w teatrze i w filmie. Ta mało znana historia skłania nas do zadania pytania, czy niepełnosprawność musi być przeszkodą w uprawianiu zawodu aktorki i aktora? Kto ustanawia kryteria dostępu do szkół i scen teatralnych? Co blokuje zmianę i co możemy zrobić, by skutecznie ją przyspieszyć odchodząc od idei hipersprawności, która jest coraz bardziej dwuznacznym i dyskryminującym wymogiem niezbędnym dziś, by profesjonalnie zajmować się aktorstwem.
CHCESZ WZIĄĆ UDZIAŁ W O!SWÓJ 2022?
Do udziału w szóstym bloku “O!SWÓJ 2022” zapraszamy warszawskich nauczycieli i nauczycielki.
Decyduje kolejność zgłoszeń.
Udział w warsztacie jest bezpłatny.
Wszystkie chętne osoby prosimy o zapoznanie się z harmonogramem i zgłoszenie się na stronie: https://kursy.wcies.edu.pl/pl/a/Oswoj-22-Reprezentacje-niepelnosprawnosci
Zgłoszenia przyjmowane są do 8 grudnia 2022 roku.
ZGŁASZAM SIĘ NA O!SWÓJ 2022 - BLOK 6
PROWADZĄCE
dr Alicja Fidowicz – ukończyła filologię polską na Wydziale Polonistyki UJ, gdzie obroniła pracę magisterską Nie tylko Tajemniczy ogród. Narracje o niepełnosprawności – propozycje lekturowe. W 2017 obroną pracy „Wiejskie dzieciństwo w Ikonie z koniem Branka Ćopicia i Przebudzeniach Tadeusza Nowaka” ukończyła filologię serbską na Wydziale Filologicznym UJ. Do jej zainteresowań zaliczają się m.in. literatura dla dzieci i młodzieży, studia o niepełnosprawności i literatura słoweńska. W 2017 roku wzięła udział w organizacji Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Słowiańskie światy wyobraźni”. W 2019 roku obroniła rozprawę doktorską Niepełnosprawni bohaterowie polskiej literatury dla dzieci i młodzieży XX i XXI wieku pod opieką naukową prof. dr hab. Anny Czabanowskiej-Wróbel. Aktualnie pracuje w ramach projektu „Recepcja tematu niepełnosprawności w literaturze dziecięcej wśród uczniów polskich szkół podstawowych” (grant z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych). Współpracuje także z Chorwacką Akademią Nauk i Sztuk (HAZU), badając korespondencję Zdenki Marković z przedstawicielami polskiej kultury i nauki. Ponadto współpracuje z Uniwersytetem Lublańskim oraz Słoweńską Akademią Nauk i Sztuk.
Justyna Lipko-Konieczna – członkini Zarządu Fundacji Teatr 21. Dramaturżka, pedagożka i badaczka teatru. Absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie, ukończyła studia doktoranckie w Instytucie Kultury Polskiej UW. Współtwórczyni programu studiów Pedagogika Teatru (Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Instytut Kultury Polskiej UW). Autorka kilkudziesięciu scenariuszy teatralnych. W latach 2011-2015 dramaturżka Teatru Studio im. St. I. Witkiewicza w Warszawie. Od 2012 roku dramaturżka Teatru 21, którego aktorami są osoby z zespołem Downa i autyzmem. Łączy teorię z praktyką, wprowadzając w obszar teorii teatru polskiego perspektywę studiów o niepełnosprawności i wydając liczne publikacje i książki, m.in.: “21 myśli o teatrze”, “Odzyskiwanie obecności. Niepełnosprawność w teatrze i performansie”. Razem z grupą współtworzyła m.in. spektakle “…i my wszyscy. Odcinek 0”, “Statek miłości. Odcinek 1”, “Upadki. Odcinek 2”, “Rewolucja, której nie było”, „Libido Romantico”. Obecnie wraz z Teatrem 21 współtworzy Społeczną Instytucję Kultury m.st. Warszawy pod nazwą Centrum Sztuki Włączającej.