Centrum Sztuki Włączającej / Teatr 21

Rok 2020 był trudny dla całej kultury. Teatr 21 / Centrum Sztuki Włączającej musiały bardzo szybko dostosować się do nowej sytuacji zamknięcia, przeorganizować próby z aktorami Teatru 21, na nowo zaplanować wydarzenia i inaczej myśleć o kontakcie z naszymi widzami. Kontynuowaliśmy sezon „Gap się!” oraz rozpoczęliśmy nowe działania m.in. w ramach programu „Kultura w sieci”

W czasie kiedy zakazy grania spektakli nie obowiązywały udało nam się zagrać z udziałem publiczności 7 spektakli:

„Śmiertelnie trudna gra” (Instytut Teatralny)
„Rewolucja, której nie było” (dwa spektakle w Zachęcie, trzy spektakle w Teatrze Soho i jeden na festiwalu Art Weekend 2020 w Białymstoku)

W styczniu trwała jeszcze wystawa „Zmiana ustawienia” w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki. Jedna z sal wystawowych stała się domem tymczasowym Teatru 21 i miejscem ekspozycji naszych scenografii i kostiumów. Tylko w styczniu 2020 wystawę zobaczyło 6200 osób.

Zorganizowaliśmy pokazy spektakli on-line: „Klauni, czyli o rodzinie. Odcinek 3”, „Indianie”, „From J. to Jessica”.

Nieprzerwanie 2 razy w tygodniu odbywały się próby zespołu Teatru 21 on-line.

16 razy trenowaliśmy on-line na „Gyrokinesis® – łagodna aktywacja” – w treningach wzięło udział kilkadziesiąt osób z Polski i zagranicy.

Strategie przetrwania

“Strategie przetrwania” to projekt, który zrodził się w czasie pandemii jako swojego rodzaju reakcja obronna na zaistniałą sytuację. Aktorzy i aktorki Teatru 21 – osoby z zespołem Downa i autyzmem – z przyczyny pandemii zostali pozbawieni możliwości pracy w teatrze. Próby teatru stały się niemożliwe do przeprowadzenia w tradycyjny sposób, odwołane zostały spektakle, anulowano zaproszenia na festiwale. Sytuacja ta zaowocowało nowym rodzajem twórczości. Pozbawieni możliwości artystycznej ekspresji na scenie, aktorzy i aktorki Teatru 21 rozpoczęli swoje autorskie działania, które realizowali we własnych domach. Sztuka okazała się dla artystów “Strategią przetrwania” w czasie lockdownu.

W ramach “Strategii przetrwania” zaprezentowane są prace ósemki aktorów Teatru 21, które powstały w warunkach domowych, w atmosferze pełnej izolacji. Zrealizowane przez nich dzieła zostały z pomocą Magdaleny Łazarczyk oraz Łukasza Sosińskiego przetworzone i przygotowane do prezentacji online.

czytaj więcej

EXIT

Projekt Exit pod opieką kuratorską Justyny Wielgus był zaproszeniem skierowanym przez Centrum Sztuki Włączającej / Teatr 21 do artystów, dla których istotne jest budowanie relacji społecznych opartych na poszukiwaniu nowych formuł komunikacji. Każda z prac zrealizowanych w tym projekcie jest „wyjściem ku”. Czasem wychodzenie zostaje tu potraktowanie zupełnie dosłownie, lecz efekt artystyczny będący jego wynikiem jest zupełnie zaskakujący i odkrywczy. Piątka artystów: Karolina Wiktor, Erdmute Sobaszek, Daniel Kotowski, Michał Bałdyga i Diana Niepce tworzących swoje prace w ramach EXIT podejmuje kwestie naszych psychofizycznych uwarunkowań, przyzwyczajeń, nawyków, wyobrażeń i lęków, które tworzą barierę uniemożliwiającą przekroczenie metaforycznego progu odgradzającego nas od świata i projektują twórcze drogi wyjścia. Ich medium są taniec, instalacja, performans. Gdyby szukać tego, co łączy te realizacje, byłoby to inicjowanie sytuacji otwartej, takiej, która umożliwia spotkanie na swojej drodze innego człowieka.

czytaj więcej

Premiera książek Rosemarie Garland-Thomson

Wydaliśmy polskie tłumaczenia książek Rosemarie Garland-Thomson – jednej z czołowych badaczek „disability studies”. Wydane przez Teatr 21, w ramach działalności Centrum Sztuki Włączającej, „Gapienie się. O tym jak patrzymy i jak pokazujemy siebie innym” oraz „Niezwykłe ciała. Przedstawienia niepełnosprawności fizycznej w amerykańskiej kulturze i literaturze”, wypełniają lukę wydawniczą w dziedzinie studiów o niepełnosprawności w Polsce.

zobacz rozmowę wokół książek

Rozmowy on-line

Chcieliśmy pozostać w żywym kontakcie z naszymi widzami i bieżącymi sprawami, które dotyczą nas wszystkich. Dlatego zorganizowaliśmy 7 rozmów on-line! Możesz zobaczyć ja na naszym Facebooku albo YouTube – kliknij jeden z tytułów poniżej:

Obrazy odrzucone. Na co nie chcemy patrzeć? -> oglądaj

W ramach sezonu „GAP SIĘ!” eksplorowaliśmy temat spojrzenia. Na co nie chcemy patrzeć? Co nasze oko omija? Rozmawiamy o spojrzeniu, które nie zawsze jest takie niewinne.

Niepełnosprawność i fotografia -> oglądaj

Jak niepełnosprawność wpływa na namysł o fotografii i na kanony patrzenia, które ją ustanawiają? Z jakimi pułapkami, wyzwaniami, stereotypami mierzą się artyści fotografujący osoby o nienormatywnych ciałach?

Matki rewolucji -> oglądaj
Rozmowa z matkami osób z niepełnosprawnościami protestującymi w 2018 roku w Sejmie RP

Gapienie się na niezwykłe ciała -> oglądaj
Rozmowa wokół polskiej premiery książek Rosemarie Garland-Thomson.

Downy, muminki, męczennicy -> oglądaj
Jak przedstawiane są osoby z zespołem Downa w trwającym w konflikcie wokół praw reprodukcyjnych?

O!SWÓJ

48 godzin warsztatowych dla 21 nauczycielek z warszawskich szkół

20 warsztatów prowadzonych przez pedagoga teatru i aktora Teatru 21 dla ponad 400 uczniów warszawskich szkół, którzy obejrzeli w ramach nich 18 pokazów on-line i 2 na żywo spektakli Teatru 21.

Celem szkolenie było upowszechnienie wśród nauczycieli idei edukacji włączającej oraz inspirowanie do pracy innowacyjnymi metodami z obszaru pedagogiki teatru. Chcemy kształcić umiejętności projektowania włączającego pola edukacyjnego oraz wspierać nauczycieli w procesie edukacyjnym za pomocą twórczych narzędzi z obszaru sztuki.

Współpraca międzynarodowa

Współpracujemy w ramach międzynarodowego projektu „Trasna Na Line / Crossing The Line / Przekraczać granice” – sieci teatrów z Unii Europejskiej: Babel Theatre z Rotterdamu (Holandia), Blue Teapot z Galway (Irlandia), L’Oiseau Mouche z Roubaix (Francja), Mooms Theater z Malmö (Szwecja). Projekt jest współfinansowany z programu „Kreatywna Europa” Unii Europejskiej.

Współpracujemy w ramach programu Europe Beyond Access, w ramach którego byliśmy gośćmi dwóch rozmów.

W 2020 zostaliśmy zaproszeni do współpracy z niemieckim teatrem Münchner Kammerspiele.

Nagrody

Nasza kampania „The LockDOWN”, zrealizowana we współpracy z agencją 180heartbeats + JUNG V. MATT, została nagrodzona „Brązowym Mieczem” w konkursie Klubu Twórców Reklamy.

W 2020 Teatr 21 został nominowany do Paszportów POLITYKI w kategorii „Teatr” i otrzymał tę nagrodę w styczniu 2021 roku. Po raz pierwszy w 28-letniej historii Paszportów POLITYKI zostały one przyznane artystom z niepełnosprawnościami.

Partnerzy


Program Centrum Sztuki Włączającej jest współfinansowany przez m.st. Warszawę.

Dziękujemy za współpracę w 2020 roku:

180heartbeats + JUNG v. MATT

British Council Polska | Europe Beyond Access

Fundacja Teatr Realistyczny (Skierniewice)

Instytut Kultury Polskiej UW

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Narodowy Instytut Wolności

Polski Ośrodek Międzynarodowego Instytutu Teatralnego ITI

Stowarzyszenie Pedagogów Teatru

Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń

Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki